برهان

قُلْ هاتُوا بُرْهانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صادِقین‏ /البقرة ۱۱۱
دوشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۱، ۰۷:۵۴ ب.ظ

پرسش: ساخت ضریح امام حسین(ع) چه ضرورتی داشت؟ آیا اسراف نیست؟

پاسخ:

1ـ اسراف یعنی مصرف نمودن چیزی در جایی که خدا اجازه ی آن را نداده است. و اجازه ی خدا یعنی حکم عقل و حکم شرع. یعنی هر چیزی که عقل و شرع به آن فرمان دهند، فرمان خداست و هر چه را عقل و شرع از آن نهی کنند، نهی خداست. مثلاً خرج نمودن پول برای خرید سیگار، اسراف است. چون سیگار فایده ی عقلانی ندارد. یا صرف عمر برای بازی شطرنج، اسراف است. چون بازی شطرنج ـ حتّی اگر شرعاً مباح باشد ـ فایده اش در حدّی نیست که با عمر از دست رفته برابری کند. بازی های رایانه ای هم همین گونه اند. اساساً صرف عمر در چیزی ارزشش کمتر از عمر صرف شده باشد، اسراف در عمر است. طبق روایات، کمترین ارزش عمر بشر، بهشت است. لذا صرف عمر برای کمتر از بهشت، اسراف می باشد.

2ـ تجمّل گرایی اخروی اسراف نیست.

اغلب مردم توهّم می کنند که هر نوع تجمّل گرایی، از مصادیق اسراف است؛ حال آنکه چنین نیست.

تجمّل گرایی یعنی زیباگرایی ؛ چون تجمّل از جمال است به معنی زیبایی. تجمّل گرایی دو معنا یا دو کاربرد دارد ؛ تجمل گرایی به معنی پرداختن به زیبایی های دنیایی به غرض خود دنیا که نتیجه اش دور شدن از معنویّت است ؛ که این معنای منفی تجمّل گرایی است ؛ و تجمّل گرایی به غرض جلب انسانها به معنویّت ؛ که این مورد ، نه تنها بد نیست بلکه مطلوب می باشد ؛ و خداوند متعال نه تنها از آن نهی نکرده ، بلکه به آن امر نموده و بلکه بالاتر ، خودش نیز از آن استفاده کرده است. و گفتیم که اگر خدا به چیزی امر نمود، دیگر اسراف نخواهد بود.

خداوند متعال درباره ی معنی منفی تجمّل گرایی (زیبایی گرایی منفی) فرمود:

«فَخَرَجَ عَلى‏ قَوْمِهِ فی‏ زینَتِهِ قالَ الَّذینَ یُریدُونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا یا لَیْتَ لَنا مِثْلَ ما أُوتِیَ قارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظیم‏ ـــــــ (روزى قارون) با تمام زینت خود در برابر قومش ظاهر شد، آنها که خواهان زندگى دنیا بودند گفتند: «اى کاش همانند آنچه به قارون داده شده است ما نیز داشتیم! به راستى که او بهره ی عظیمى دارد.»»(القصص:79)

و فرمود:

«مَنْ کانَ یُریدُ الْحَیاةَ الدُّنْیا وَ زینَتَها نُوَفِّ إِلَیْهِمْ أَعْمالَهُمْ فیها وَ هُمْ فیها لا یُبْخَسُونَ ـــــ کسانى که زندگى دنیا و زینت آن را بخواهند، اعمالشان را در همین دنیا بطور کامل به آنها مى‏دهیم؛ و چیزى کم و کاست از آنها نخواهد شد.»(هود:15)

خداوند متعال در آیه ی نخست ، تجمّل گرایی قارون را زشت شمرد و از آرزو کنندگان جایگاه او نیز با لحنی مذمّت آلود یاد نمود ؛ و در آیه ی دوم ، متذکّر شد که هر که زینت و تجمّل دنیایی را برای خود دنیا بخواهد ، در همین دنیا نتیجه ی تلاش دنیایی خود را می گیرد و به همان تجمّلات می رسد ؛ امّا در آخرت بی بهره خواهد بود.

امّا درباره ی تجمّل و زیبایی گرایی در مسیر معنویّت فرمود:

«یا بَنی‏ آدَمَ خُذُوا زینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفین‏ ـــــ اى فرزندان آدم! زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد، با خود بردارید! و بخورید و بیاشامید، ولى اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست نمى‏دارد.» (الأعراف:31)

یعنی وقتی به مسجد می روید یا در جایگاه نماز قرار می گیرید، خود را زینت دهید و با لباسهای زیبا و سر و رویی زیبا و با بویی خوش به نماز ایستید! بلکه در روایات گفته شده که زنان طلاجات خود را هم در حال نماز استفاده کنند. این آیه، قطعاً درباره ی اسراف است. در این آیه، آنجا که از خوردن و نوشیدن سخن می گوید، حدّ متعارفش را مجاز می داند ولی بیش از حدّ اعتدال را اسراف می نامد، امّا وقتی امر می کند که در حال عبادت، زینت خود را همراه خود کنید، قید نمی زند که کم زینت کنید.

وقتی خود اشخاص در حال عبادت، شایسته است زینت کنند، روشن است که مکانهای عبادت هم باید زیبا باشند، تا مردم با رغبت بیشتری به آن اماکن بروند. البته در مساجد، نمی توان از طلا استفاده نمود؛ چون در خصوص مسجد، از این کار نهی شده است؛ امّا در غیر مسجد، نهی نشده است. در مورد عبادت کنندگان هم مردان مجاز نیستند خود را با طلا زینت کنند ولی زن نه تنها مجازند بلکه توصیه شده اند به این کار.

همچنین خدای تعالی فرمود:

«قُلْ مَنْ حَرَّمَ زینَةَ اللَّهِ الَّتی‏ أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّیِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِیَ لِلَّذینَ آمَنُوا فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا خالِصَةً یَوْمَ الْقِیامَةِ کَذلِکَ نُفَصِّلُ الْآیاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ ـــــــــ بگو: « چه کسى زینتهاى الهى را که براى بندگان خود آفریده ، و روزیهاى پاکیزه را حرام کرده است؟!» بگو: «اینها در زندگى دنیا، براى کسانى است که ایمان آورده‏اند؛ در قیامت نیز ، خالص(براى مؤمنان) خواهد بود.» این گونه آیات را براى کسانى که آگاهند، شرح مى‏دهیم.» (الأعراف:32)

یعنی اصل زینت نمودن نه تنها برای مومنان حرام نیست ، بلکه اساساً اینها برای مومنان است ؛ و غیر مومنان در حقیقت بی اذن خدا از آنها بهره می برند. امّا در آخرت ، همه ی زینتهای عالم فقط برای مومنان خواهد بود.

«أُولئِکَ لَهُمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهارُ یُحَلَّوْنَ فیها مِنْ أَساوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَ یَلْبَسُونَ ثِیاباً خُضْراً مِنْ سُنْدُسٍ وَ إِسْتَبْرَقٍ مُتَّکِئینَ فیها عَلَى الْأَرائِکِ نِعْمَ الثَّوابُ وَ حَسُنَتْ مُرْتَفَقا ـــــ آنها کسانى هستند که بهشت جاودان براى آنان است؛ باغهایى از بهشت که نهرها از زیر درختان و قصرهایش جارى است؛ در آنجا با دستبندهایى از طلا آراسته مى‏شوند؛ و لباسهایى(فاخر) به رنگ سبز، از حریر نازک و ضخیم، دربر مى‏کنند؛ در حالى که بر تختها تکیه کرده‏اند. چه پاداش خوبى، و چه جمع نیکویى! »(الکهف:31)

پس تا زمانی که زینتهای دنیا در راه باطل و غیر معنوی استفاده نمی شوند و منعی شرعی ندارند ، کسی حقّ ندارد آنها را برای مومنان تحریم نماید. بلی استعمال طلا برای مردان حرام است ، امّا برای زنان ، به شرطی که در راه خدا و برای جلب نظر شوهر باشد نه تنها حرام نیست بلکه مستحبّ و دارای ثواب الهی می باشد. همچنین زینت دادن حرمهای مطهر که ابداً با اغراض دنیایی نیست و برای جلب مردم به مکانهای معنوی است، منع شرعی ندارد. بلی ما اگر بخواهیم خانه های خود را آنگونه زینت دهیم ، خلاف است ؛ امّا نه از جهت زینت بودنش بلکه برای آنکه به غرض الهی نبوده برای تفاخر است. امّا اگر حضرت سلیمان (ع) این کار را بکند ، اشکالی نخواهد داشت ؛ چون او معصوم می باشد ؛ و محال است چنان کاری را برای دنیا انجام دهد. لذا آن حضرت کاخی داشت که مثلش در جهان نیامده است ؛ چنانکه به فرموده ی قرآن کریم ، در آیه ی 44 سوره نمل ، کف حیات آن از بلوری شفّاف بود ؛ به گونه ای که ملکه ی سباء چون خواست وارد حیاط شود ، پنداشت که حیات پر از آب است ؛ لذا جامه های خود را از ساق پا بالا زد تا از آن عبور کند.

«قیلَ لَهَا ادْخُلِی الصَّرْحَ فَلَمَّا رَأَتْهُ حَسِبَتْهُ لُجَّةً وَ کَشَفَتْ عَنْ ساقَیْها قالَ إِنَّهُ صَرْحٌ مُمَرَّدٌ مِنْ قَواریرَ قالَتْ رَبِّ إِنِّی ظَلَمْتُ نَفْسی‏ وَ أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَیْمانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ ـــــــ به او گفته شد: «داخل حیاط (قصر) شو!» هنگامى که نظر به آن افکند، پنداشت نهر آبى است و ساق پاهاى خود را برهنه کرد(تا از آب بگذرد؛ امّا سلیمان) گفت: «(این آب نیست،) بلکه قصرى است از بلور صاف!» (ملکه سبا) گفت: «پروردگارا! من به خود ستم کردم؛ و(اینک) با سلیمان براى خداوندى که پروردگار عالمیان است اسلام آوردم!» » ؛ حال تصوّر فرمایید که در و دیوار آن قصر چگونه بوده و چه شکوهی داشته است؟ و همه ی آنها را حضرت سلیمان (ع) به امر خدا و با توان بالای جنّها ساخته بود تا شکوه و عظمت سلطنت خویش را بر مردمان آشکار سازد.

پس جایی که روا باشد پیامبری چنان کاخی داشته باشد ، چه مانعی دارد که ما حرمهای پاک ائمه اطهار (ع) را تزئین کنیم تا مردم بیشتر رغت کنند به زیارت آن بزرگواران؟

«عَنْ أُمِّ أَیْمَنَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص فِی حَدِیثٍ طَوِیلٍ وَ فِیهِ أَنَّهُ ذَکَرَ لَهُ جَبْرَئِیلُ ع قِصَّةَ شَهَادَةِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع إِلَى أَنْ قَالَ ثُمَّ یَبْعَثُ اللَّهُ قَوْماً مِنْ أُمَّتِکَ لَا یَعْرِفُهُمُ الْکُفَّارُ وَ لَمْ یَشْرَکُوا فِی تِلْکَ الدِّمَاءِ بِقَوْلٍ وَ لَا فِعْلٍ وَ لَا نِیَّةٍ فَیُوَارُونَ أَجْسَامَهُمْ وَ یُقِیمُونَ رَسْماً لِقَبْرِ سَیِّدِ الشُّهَدَاءِ بِتِلْکَ الْبَطْحَاءِ یَکُونُ عَلَماً لِأَهْلِ الْحَقِّ وَ سَبَباً لِلْمُؤْمِنِینَ إِلَى الْفَوْزِ الْخَبَرَ ــــــ امّ ایمن گوید نقل نموده از رسول خدا (ص) که فرمودند که جبرئیل به او (رسول خدا(ص) ) قصه ی شهادت ابی عبدالله ع را بیان داشت تا آنجا که گفت : خدا گروهى از امّت تو را که کفّار، آنان را نمى‏شناسند و آنها در ریختن آن خونها (خون شهدای کربلا) به زبان و عمل و نیّت شرکت نکرده‏اند مبعوث و مأمور مى‏کند تا اجساد ایشان را به خاک بسپارند و برای قبر سید الشهداء ساختمانی را برپا می کنند که در آن گودى (قتلگاه) قرار دارد ؛ که آن بنا عَلمی (نشانه ای) می شود برای اهل حقّ و وسیله‏اى است براى رستگارى مؤمنین... . » (مستدرک‏الوسائل ج : 10 ص : 217-روایت 11889)

ملاحظه می کنید که جبرئیل(ع) از جانب خدا خبر داده به رسول خدا(ص) که ایرانیان برای سیّد الشهدا(ع) مقبره خواهند ساخت. اینکه فرمود آنها گروهی ناشناس برای کفّار زمان پیامبر(ص) هستند و در جنایت کربلا دخالت نداشته اند، نشان می دهد که مرادشان شیعیان ایرانند. چون در آن زمان، ایرانی هنوز مسلمان نبودند لذا کفّار آنها را به عنوان یاران دین خدا نمی شناختند. در جریان کربلا نیز ایرانی ها دخالت نداشتند. از همان ابتدا نیز عتبات عالیات را ایرانی ها ساخته و اداره نموده اند. بسیاری از مردم کنونی کربلا و نجف نیز در حقیقت ایرانی اند که در قرون گذشته به آنجا مهاجرت نموده اند.

«عَنْ أَبِی عَامِرٍ وَاعِظِ أَهْلِ الْحِجَازِ قَالَ أَتَیْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع فَقُلْتُ لَهُ مَا لِمَنْ زَارَ قَبْرَهُ یَعْنِی أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ع وَ عَمَرَ تُرْبَتَهُ فَقَالَ یَا أَبَا عَامِرٍ حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ عَلِیٍّ ع أَنَّ النَّبِیَّ ص قَالَ لَهُ وَ اللَّهِ لَتُقْتَلَنَّ بِأَرْضِ الْعِرَاقِ وَ تُدْفَنُ بِهَا قُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَا لِمَنْ زَارَ قُبُورَنَا وَ عَمَرَهَا وَ تَعَاهَدَهَا فَقَالَ لِی یَا أَبَا الْحَسَنِ إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ قَبْرَکَ وَ قُبُورَ وُلْدِکَ بِقَاعاً مِنْ بِقَاعِ الْجَنَّةِ وَ عَرْصَةً مِنْ عَرَصَاتِهَا وَ إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ قُلُوبَ نُجَبَاءَ مِنْ خَلْقِهِ وَ صَفْوَةٍ مِنْ عِبَادِهِ تَحِنُّ إِلَیْکُمْ وَ تَحْتَمِلُ الْمَذَلَّةَ وَ الْأَذَى فِیکُمْ فَیَعْمُرُونَ قُبُورَکُمْ وَ یُکْثِرُونَ زِیَارَتَهَا تَقَرُّباً مِنْهُمْ إِلَى اللَّهِ وَ مَوَدَّةً مِنْهُمْ لِرَسُولِهِ أُولَئِکَ یَا عَلِیُّ الْمَخْصُوصُونَ بِشَفَاعَتِی وَ الْوَارِدُونَ حَوْضِی وَ هُمْ زُوَّارِی غَداً فِی الْجَنَّةِ یَا عَلِیُّ مَنْ عَمَرَ قُبُورَکُمْ وَ تَعَاهَدَهَا فَکَأَنَّمَا أَعَانَ سُلَیْمَانَ بْنَ دَاوُدَ عَلَى بِنَاءِ بَیْتِ الْمَقْدِسِ وَ مَنْ زَارَ قُبُورَکُمْ عَدَلَ ذَلِکَ لَهُ ثَوَابَ سَبْعِینَ حَجَّةً بَعْدَ حَجَّةِ الْإِسْلَامِ وَ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ حَتَّى یَرْجِعَ مِنْ زِیَارَتِکُمْ کَیَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ فَأَبْشِرْ وَ بَشِّرْ أَوْلِیَاءَکَ وَ مُحِبِّیکَ مِنَ النَّعِیمِ وَ قُرَّةِ الْعَیْنِ بِمَا لَا عَیْنٌ رَأَتْ وَ لَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَ لَا خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَرٍ وَ لَکِنْ حُثَالَةٌ مِنَ النَّاسِ یُعَیِّرُونَ زُوَّارَ قُبُورِکُمْ بِزِیَارَتِکُمْ کَمَا تُعَیَّرُ الزَّانِیَةُ بِزِنَاهَا أُولَئِکَ شِرَارُ أُمَّتِی لَا أَنَالَهُمُ اللَّهُ شَفَاعَتِی وَ لَا یَرِدُونَ حَوْضِی.» (وسائل‏الشیعة ج : 14 ص : 383)

ترجمه:

«ابو عامر، واعظ اهل حجاز، گوید: رفتم به خدمت حضرت امام جعفر صادق (ع) و سؤال کردم که یا ابن رسول اللَّه! چه ثواب دارد کسى که زیارت کند حضرت امیر المؤمنین (ع) را و تعمیر نماید تربت آن حضرت را؟ فرمودند: اى ابو عامر! خبر داد مرا پدرم از پدرش از جدّش از حضرت امیر المؤمنین (ع) که حضرت سیّد المرسلین (ص) فرمودند به من که: یا على! و اللَّه که تو را شهید خواهند کرد در زمین عراق و در آنجا مدفون خواهى شد. گفتم: یا رسول اللَّه! چه ثواب دارد کسى که قبور ما را زیارت کند و معمور سازد و ملازمت آن نماید و تعاهد آن کند و اهتمام به شأن زیارت آن داشته باشد؟ حضرت فرمودند: یا ابا الحسن! به درستى که حق- سبحانه و تعالى ـ قبر تو را و قبرهاى فرزندان تو را بقعه‏ها گردانیده است از بقعه‏هاى بهشت و عرصه‏ها از عرصه‏هاى جنّت؛ و به درستى که حق- تعالى- دلهاى برگزیدگان خلق و بندگان خاصّ خود را مشتاق و محبّ شما گردانیده است که مشقّتها و آزارها خواهند کشید در راه محبّت شما؛ و ایشان آباد ‏کنندگان قبور شمایند و بسیار به زیارت قبور شما خواهند آمد از جهت رضاى خدا و محبّت رسول او. یا على! ایشان مخصوصانند به شفاعت من و ایشان در حوض کوثر بر من وارد خواهند شد و در بهشت، ایشان به زیارت من خواهند آمد. یا على! هر که معمور و آبادان دارد قبور شما را و تعاهد آن کند به پاکیزگى و بوى خوش و تعظیم و تکریم، چنان باشد که یارى کرده باشد حضرت سلیمان را بر بناى بیت المقدس، و هر که زیارت کند قبور شما را چنان است که بعد از حج اسلام هفتاد حج کرده باشد و چون از زیارت برگردد از گناهان پاک شده باشد مانند روزى که از مادر متولّد شده بود؛ پس خوشحال باش و بشارت ده محبّان و دوستان خود را به نعمتهاى بسیار و به چیزى چند که چشم ایشان را روشن کند که نه چشمها دیده باشد و نه گوشها شنیده باشد و نه در خاطر کسى خطور کرده باشد؛ و جمعى از اراذل مردمان و بدترین خلق خدا سرزنش کنند زیارت‏کنندگان شما را به سبب زیارت، چنان که سرزنش مى‏کنند زناکاران را به زنا؛ این جماعت، بدترین امّت من هستند. ایشان را شفاعت نخواهم کرد و در حوض کوثر بر من وارد نخواهند شد.»

این روایت علاوه بر وسائل الشیعه در کتب روایی معتبر و مشهور دیگر ، با طرق و سند های دیگر نیز آمده است؛ مانند (مستدرک‏الوسائل ج : 10 ص : 215) و (مستدرک‏الوسائل ج : 10 ص : 215)

طبق این روایت، رسول خدا(ص) خبر داده اند که؛

اوّلاً خوبان امّت پیامبر(ص) در آینده، بر قبر ائمه(ع) عمارت درست خواهند نمود؛ و این کارشان چنان مورد رضایت خداست، که گویی به سلیمان(ع) در ساختن بیت المقدّس کمک کرده اند.

ثانیاً خبر دادند که کسانی از مسلمانان هم خواهند بود که سازندگان قبور اهل بیت(ع) و آباد کنندگان آن قبور را سرزنش خواهند نمود، و عمل آنها را در ردیف زنا قرار خواهند داد. یعنی عمل آنها را اسراف خواهند دانست؛ چون اسراف و زنا، هر دو گناه کبیره اند. و آنگاه رسول خدا(ص) این گونه افراد را اراذل (افراد پست) نام نهاد، و فرمود که آنها مورد شفاعت نخواهند بود.

ملاحظه فرمودید که رسول خدا(ص) سازندگان حرمهای اهل بیت(ع) را به حضرت سلیمان(ع) تشبیه نمودند؛ یعنی با این تشبیه خواستند بفهمانند که زیبا سازی حرمها به منظور الهی، نه تنها بد نیست، بلکه کار پیغمبری چون حضرت سلیمان است. و می دانیم که حضرت سلیمان، عبادتگاهی بسیار باشکوه بر پا کرده بوده است.

همچنین حضرت یوسف (ع) در کاخی ساکن بود و در عین اینکه نبوّت داشت ، صاحب شوکت مادّی هم بود ؛ امّا آن زر و زیور و شوکت ظاهری هیچگاه در روح آن بزرگوار رخنه نداشت؛ بلکه او شکوه و عظمت مادّی را در خدمت جلب مردم به سوی معنویّت قرار داده بود.

خود خداوند متعال نیز از تجمّل و زیباسازی برای جلب توجّه بندگانش استفاده نموده تا از این طریق آنها را متوجّه شکوه و عظمت خویش کند.

خداوند متعال فرمود:

«إِنَّا زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِزینَةٍ الْکَواکِب‏ ـــــ ما آسمان نزدیک را با ستارگان آراستیم‏ » (الصافات:6)

و فرمود:

«وَ لَقَدْ جَعَلْنا فِی السَّماءِ بُرُوجاً وَ زَیَّنَّاها لِلنَّاظِرین‏ ــــــ ما در آسمان برجهایى قرار دادیم؛ و آن را براى بینندگان آراستیم. » ‏(الحجر:16)

و فرمود:

«أَ فَلَمْ یَنْظُرُوا إِلَى السَّماءِ فَوْقَهُمْ کَیْفَ بَنَیْناها وَ زَیَّنَّاها وَ ما لَها مِنْ فُرُوج‏ ـــــــ آیا آنان به آسمان بالاى سرشان نگاه نکردند که چگونه ما آن را بنا کرده‏ایم، و چگونه آن را زینت بخشیده‏ایم ؛ در حالی که هیچ شکاف و شکستى در آن نیست؟! »(ق:6)

ملاحظه می فرمایید که حتّی خود خداوند متعال نیز آسمان و طبیعت را زینت داده تا شکوه خویش را به نمایش بگذارد ؛ و از این راه دل مردمان را به سوی خویش جلب نماید.

با این مقدّمات عرض می شود که تزئین و تجمیل حرم ائمه (ع) نیز اگر صرفاً برای جلب توجّه مردمان به آن ذوات مقدّسه و برای تعظیم آن بزرگواران باشد ، نه تنها اسراف نخواهد بود بلکه مورد تأیید قرآن می باشد. و شکّی نیست که کسی از تجمیل و تزئین این اماکن مقدّسه هدفی جز این ندارد.

مضاف بر آنچه گفته شد ، عرض می شود که خداوند متعال به صراحت فرمود:

«ذلِکَ وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوب‏ ــــــ این است(مناسک حج)! و هر کس شعائر الهى را بزرگ دارد، این کار، نشانه ی تقواى دلهاست.» (الحج:32)

پس هر که در بزرگداشت شعائر الهی بکوشد ، نشانه ی تقوای اوست ؛ و شعائر الهی آن اموری هستند که خدا را به یاد می اندازند. و آیا برتر از امامت و ولایت چیزی هست که از شعائر الهی باشد؟ خداوند متعال در آیات 158 بقره و 36 حجّ ، صفا و مروه و شترهای قربانی را از شعائر الهی معرّفی نموده. حال چگونه ممکن است وجود امام معصوم از شعائر الهی نباشد. و مگر غیر از این است که تزئین و تجمیل ائمه صرفاً برای تعظیم آنهاست؟

 

3ـ آیا رفع نیاز مادّی نیازمندان در اولویّت است یا تزئین حرمهای اهل بیت(ع)؟

برخی از شبهه افکنان یا به تعبیر رسول خدا(ص) ارازل، می گویند: «با وجود این همه فقیر، چرا این همه پول خرج حرمها می شود؟ آیا بهتر نیست که این پولها صرف نیازمند شود؟»

پاسخ:

به یکی گفتند: خربزه می خوری یا هندوانه؟ گفت: هر دو وانه. مگر تزئین حرمها به این معنی است که به فقرا کمک نکنیم؟! اتّفاقاً هر چه این حرمها آبادتر باشند، به همان اندازه نیز فقرا بیشتر بهره می برند. چون مردم زمانی دست و دلباز می شوند و به فکر فقرا می افتند که احساسهای معنوی آنها به غلیان در می آید؛ و این احساسها بیشتر زمانی به غلیان می آید که به زیارت اهل بیت(ع) می روند. حتّی مردم وقتی تصویر حرم امام رضا(ع) یا سیّد الشهدا(ع) را در تلوزیون می بینند روحشان تلطیف می شود. لذا اگر به جامعه نگاه کنید می بینید که بیشترین خیرات در حقّ مستمندان، با نام و یاد اهل بیت(ع) می باشد. این همه سفره های اطعام به یاد آنهاست؛ این همه موقافات همچون مدارس و مساجد و ... با نام و یاد آنهاست. و ... .

اگر این حرمها آباد و پرشکوه نباشند، مردم میل چندانی به آنها نمی کنند؛ و هنگام قرار گرفتن در کنار مزار آن بزرگواران، شکوه آن بزرگواران را کمتر ادراک می نمایند. در نتیجه انگیزه ها برای کمک به مستمندان نیز فروکش می کنند. واقع مطلب این است که هر یک ریالی که برای حرمهای اهل بیت(ع) خرج می شود، هزاران ریال نصیب نیازمندان می کند. لذا اگر این یک ریال خرج نشود، آن هزاران ریال هم خرج نیازمندان نخواهد شد. اگر دنیا را بگردید، مردی دست و دلبازتر از شیعیان نمی یابید، و شیعیان، در محرّم، از هر زمانی دست و دلبازتر می شوند. وقتی به حرمهای اهل بیت(ع) می روند، دست و دلبازتر می شوند.

از اینها گذشته، هر ساله هزاران فقیر از خوان ائمه(ع) استفاده می کنند. چون دارایی اهل بیت(ع) فقط همان زیور آلات داخل حرمها نیست؛ بلکه موقوفات فراوان همچون زمینهای زراعی و کارخانجات و مدارس ... نیز دارند که هزاران نفر در آنها کار کرده و کسب درآمد می کنند؛ و از فواید این موقوفات در مسیر رشد اقتصادی و فرهنگی مردم و از جمله مستمندان استفاده می شود. لذا اگر خود حرمها تزئین می شوند، برای آن است که مردم جذب این اماکن مقدّس شوند و در پرتو شکوه ظاهری این اماکن، بتوانند با معنویّت صاحب حرم نیز ارتباط برقرار کنند؛ و در اثر این ارتباط معنوی، دست و دل خویش را به امور خیر بگشایند؛ که نتیجه ی آن بهره مندی هزاران نفر در کلّ کشور است. اگر بلا تشبیه بخواهیم مثالی بزنیم، می گوییم: این تزئینات با هنرهای معنوی به کار رفته در آنها ـ که روح کمال جوی آدمی را نوازش می کنند ـ در حقیقت نوعی تبلیغ معنوی است برای کشاندن انسانها به سوی کانون معنویّت ائمه(ع). چون اغلب انسانها آن اندازه تعالی روحی ندارند که بتوانند شکوه معنوی را قبل از شکوه مادّی ببینند. امّا وقتی در اثر کشش شکوه مادّی به کانونهای معنویّت نزدیک شدند، خود به خود در پرتو آن شکوه معنوی نیز قرار می گیرند. کما اینکه وقتی بشر به طبیعت زیبا می نگرد، ناخودآگاه عقل و دل خویش را متوجّه خداوند متعال نیز می کند.

خدا می داند که اگر نبودند همین حرمهای باشکوه، مردم به فقرا رسیدگی نمی کردند و در راه خیر هزینه ی چندانی نمی کردند. فقط کافی است مقایسه ای بکنید بین شیعیانی که به زیارت اهل بیت(ع) می روند و به آن حرمها کمک می کنند با شیعیانی که چنین نیستند. می بینید که گروه نخست، خیلی خیلی بیشتر به فقرا می رسند و خیلی خیلی بیشتر خیرات می دهند. همچنین مقایسه کنید بین شیعیان و اهل سنّت. به جرأت می توان گفت که فقط کشور ایران، به تنهایی بیش از تمام کشورهای سنّی به بیچارگان کمک می کنند. در پاکستان سیل آمد؛ اکثر مردم این کشور هم سنّی هستند؛ ولی مردم ایران، بیش از همه کمک کردند. فلسطین، سنّی است؛ ولی ایرانیان سی و اندی سال است که بی دریغ به آنها کمک مالی می کنند. در سومالی سنّی مذهب، قحطی شد، باز ایرانیان بیش از همه کمک کردند.

چرا ایرانیان چنین هستند؟ مگر سنّی ها آیات انفاق را ندیده اند؟ مگر آنها کم ثروت دارند؟ هم تعداد سنّی ها بیشتر است هم ثروت بیشتری دارند، امّا کلّ سنّی ها به اندازه ی شیعیان انفاق نمی کنند. چرا؟

سرّ مطلب در همینجاست که ایرانیان، حرمهای اهل بیت(ع) را دارند. وقتی تلوزیون ما مردم سیل زده ی پاکستان را نشان می دهد، و یک لحظه هم حرم امام رضا(ع) یا حرم امام حسین(ع) را نشان می دهد، یا خود افراد در دیوار خانه شان عکس این حرمها را می بینند، به یاد انفاقات آن بزرگواران می افتند و دلهاشان به لرزه در می آید و به عشق اهل بیت(ع) چشم از مال دنیا می بندند.

خلاصه ی کلام آنکه:

اگر کسی حاضر نیست برای حرم امام معصوم پول خرج کند، برای همسایه اش به نحو اولی پول خرج نمی کند. امّا وقتی آنقدر دلش با اهل بیت(ع) گره خورده که حاضر است از شکم خودش بزند و خرج حرم امامش کند، به یاد و توصیه ی همان امامش، حاضر است فقرا را هم یاری کند؛ اگر چه فقیر سنّی یا مسیحی باشند.

 



نوشته شده توسط محمد
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

برهان

قُلْ هاتُوا بُرْهانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صادِقین‏ /البقرة ۱۱۱
بسم الله الرحمن الرحیم

در این وب‌نوشت سعی بر این داریم که شبهات موجود و رایجی که در مورد دین وجود دارد را بررسی، و پاسخ مناسبی برای آن‌ها پیدا کنیم.

مسلم است که پاسخ‌ها ممکن است ناقص بوده و یا قانع‌کننده نباشند و یا حتا ایرادی به نحوهٔ استدلال آن‌ها وارد باشد. در مورد هر یک از پاسخ‌ها اگر سؤال و یا شبههٔ جدیدی برای‌تان ایجاد شد، آن‌ها را در ذیل همان مطلب عنوان کنید.

در صورت تمایل به همکاری یا ارائهٔ پیشنهاد، با ما تماس بگیرید.
جهت طرح مسائل حدیثی-دینی-اعتقادی خود اعم از پرسش از صحت و سقم یک حدیث یا شبهات اعتقادی خویش از طریق تلگرام میتوانید با یوزرنیم m26011438@ در ارتباط باشید.

مشترک خوراک (فید) شوید

حمایت می‌کنیم

آخرین مطالب

آخرین نظرات

پاسخ:

1ـ اسراف یعنی مصرف نمودن چیزی در جایی که خدا اجازه ی آن را نداده است. و اجازه ی خدا یعنی حکم عقل و حکم شرع. یعنی هر چیزی که عقل و شرع به آن فرمان دهند، فرمان خداست و هر چه را عقل و شرع از آن نهی کنند، نهی خداست. مثلاً خرج نمودن پول برای خرید سیگار، اسراف است. چون سیگار فایده ی عقلانی ندارد. یا صرف عمر برای بازی شطرنج، اسراف است. چون بازی شطرنج ـ حتّی اگر شرعاً مباح باشد ـ فایده اش در حدّی نیست که با عمر از دست رفته برابری کند. بازی های رایانه ای هم همین گونه اند. اساساً صرف عمر در چیزی ارزشش کمتر از عمر صرف شده باشد، اسراف در عمر است. طبق روایات، کمترین ارزش عمر بشر، بهشت است. لذا صرف عمر برای کمتر از بهشت، اسراف می باشد.

2ـ تجمّل گرایی اخروی اسراف نیست.

اغلب مردم توهّم می کنند که هر نوع تجمّل گرایی، از مصادیق اسراف است؛ حال آنکه چنین نیست.

تجمّل گرایی یعنی زیباگرایی ؛ چون تجمّل از جمال است به معنی زیبایی. تجمّل گرایی دو معنا یا دو کاربرد دارد ؛ تجمل گرایی به معنی پرداختن به زیبایی های دنیایی به غرض خود دنیا که نتیجه اش دور شدن از معنویّت است ؛ که این معنای منفی تجمّل گرایی است ؛ و تجمّل گرایی به غرض جلب انسانها به معنویّت ؛ که این مورد ، نه تنها بد نیست بلکه مطلوب می باشد ؛ و خداوند متعال نه تنها از آن نهی نکرده ، بلکه به آن امر نموده و بلکه بالاتر ، خودش نیز از آن استفاده کرده است. و گفتیم که اگر خدا به چیزی امر نمود، دیگر اسراف نخواهد بود.

خداوند متعال درباره ی معنی منفی تجمّل گرایی (زیبایی گرایی منفی) فرمود:

«فَخَرَجَ عَلى‏ قَوْمِهِ فی‏ زینَتِهِ قالَ الَّذینَ یُریدُونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا یا لَیْتَ لَنا مِثْلَ ما أُوتِیَ قارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظیم‏ ـــــــ (روزى قارون) با تمام زینت خود در برابر قومش ظاهر شد، آنها که خواهان زندگى دنیا بودند گفتند: «اى کاش همانند آنچه به قارون داده شده است ما نیز داشتیم! به راستى که او بهره ی عظیمى دارد.»»(القصص:79)

و فرمود:

«مَنْ کانَ یُریدُ الْحَیاةَ الدُّنْیا وَ زینَتَها نُوَفِّ إِلَیْهِمْ أَعْمالَهُمْ فیها وَ هُمْ فیها لا یُبْخَسُونَ ـــــ کسانى که زندگى دنیا و زینت آن را بخواهند، اعمالشان را در همین دنیا بطور کامل به آنها مى‏دهیم؛ و چیزى کم و کاست از آنها نخواهد شد.»(هود:15)

خداوند متعال در آیه ی نخست ، تجمّل گرایی قارون را زشت شمرد و از آرزو کنندگان جایگاه او نیز با لحنی مذمّت آلود یاد نمود ؛ و در آیه ی دوم ، متذکّر شد که هر که زینت و تجمّل دنیایی را برای خود دنیا بخواهد ، در همین دنیا نتیجه ی تلاش دنیایی خود را می گیرد و به همان تجمّلات می رسد ؛ امّا در آخرت بی بهره خواهد بود.

امّا درباره ی تجمّل و زیبایی گرایی در مسیر معنویّت فرمود:

«یا بَنی‏ آدَمَ خُذُوا زینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفین‏ ـــــ اى فرزندان آدم! زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد، با خود بردارید! و بخورید و بیاشامید، ولى اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست نمى‏دارد.» (الأعراف:31)

یعنی وقتی به مسجد می روید یا در جایگاه نماز قرار می گیرید، خود را زینت دهید و با لباسهای زیبا و سر و رویی زیبا و با بویی خوش به نماز ایستید! بلکه در روایات گفته شده که زنان طلاجات خود را هم در حال نماز استفاده کنند. این آیه، قطعاً درباره ی اسراف است. در این آیه، آنجا که از خوردن و نوشیدن سخن می گوید، حدّ متعارفش را مجاز می داند ولی بیش از حدّ اعتدال را اسراف می نامد، امّا وقتی امر می کند که در حال عبادت، زینت خود را همراه خود کنید، قید نمی زند که کم زینت کنید.

وقتی خود اشخاص در حال عبادت، شایسته است زینت کنند، روشن است که مکانهای عبادت هم باید زیبا باشند، تا مردم با رغبت بیشتری به آن اماکن بروند. البته در مساجد، نمی توان از طلا استفاده نمود؛ چون در خصوص مسجد، از این کار نهی شده است؛ امّا در غیر مسجد، نهی نشده است. در مورد عبادت کنندگان هم مردان مجاز نیستند خود را با طلا زینت کنند ولی زن نه تنها مجازند بلکه توصیه شده اند به این کار.

همچنین خدای تعالی فرمود:

«قُلْ مَنْ حَرَّمَ زینَةَ اللَّهِ الَّتی‏ أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّیِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِیَ لِلَّذینَ آمَنُوا فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا خالِصَةً یَوْمَ الْقِیامَةِ کَذلِکَ نُفَصِّلُ الْآیاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ ـــــــــ بگو: « چه کسى زینتهاى الهى را که براى بندگان خود آفریده ، و روزیهاى پاکیزه را حرام کرده است؟!» بگو: «اینها در زندگى دنیا، براى کسانى است که ایمان آورده‏اند؛ در قیامت نیز ، خالص(براى مؤمنان) خواهد بود.» این گونه آیات را براى کسانى که آگاهند، شرح مى‏دهیم.» (الأعراف:32)

یعنی اصل زینت نمودن نه تنها برای مومنان حرام نیست ، بلکه اساساً اینها برای مومنان است ؛ و غیر مومنان در حقیقت بی اذن خدا از آنها بهره می برند. امّا در آخرت ، همه ی زینتهای عالم فقط برای مومنان خواهد بود.

«أُولئِکَ لَهُمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهارُ یُحَلَّوْنَ فیها مِنْ أَساوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَ یَلْبَسُونَ ثِیاباً خُضْراً مِنْ سُنْدُسٍ وَ إِسْتَبْرَقٍ مُتَّکِئینَ فیها عَلَى الْأَرائِکِ نِعْمَ الثَّوابُ وَ حَسُنَتْ مُرْتَفَقا ـــــ آنها کسانى هستند که بهشت جاودان براى آنان است؛ باغهایى از بهشت که نهرها از زیر درختان و قصرهایش جارى است؛ در آنجا با دستبندهایى از طلا آراسته مى‏شوند؛ و لباسهایى(فاخر) به رنگ سبز، از حریر نازک و ضخیم، دربر مى‏کنند؛ در حالى که بر تختها تکیه کرده‏اند. چه پاداش خوبى، و چه جمع نیکویى! »(الکهف:31)

پس تا زمانی که زینتهای دنیا در راه باطل و غیر معنوی استفاده نمی شوند و منعی شرعی ندارند ، کسی حقّ ندارد آنها را برای مومنان تحریم نماید. بلی استعمال طلا برای مردان حرام است ، امّا برای زنان ، به شرطی که در راه خدا و برای جلب نظر شوهر باشد نه تنها حرام نیست بلکه مستحبّ و دارای ثواب الهی می باشد. همچنین زینت دادن حرمهای مطهر که ابداً با اغراض دنیایی نیست و برای جلب مردم به مکانهای معنوی است، منع شرعی ندارد. بلی ما اگر بخواهیم خانه های خود را آنگونه زینت دهیم ، خلاف است ؛ امّا نه از جهت زینت بودنش بلکه برای آنکه به غرض الهی نبوده برای تفاخر است. امّا اگر حضرت سلیمان (ع) این کار را بکند ، اشکالی نخواهد داشت ؛ چون او معصوم می باشد ؛ و محال است چنان کاری را برای دنیا انجام دهد. لذا آن حضرت کاخی داشت که مثلش در جهان نیامده است ؛ چنانکه به فرموده ی قرآن کریم ، در آیه ی 44 سوره نمل ، کف حیات آن از بلوری شفّاف بود ؛ به گونه ای که ملکه ی سباء چون خواست وارد حیاط شود ، پنداشت که حیات پر از آب است ؛ لذا جامه های خود را از ساق پا بالا زد تا از آن عبور کند.

«قیلَ لَهَا ادْخُلِی الصَّرْحَ فَلَمَّا رَأَتْهُ حَسِبَتْهُ لُجَّةً وَ کَشَفَتْ عَنْ ساقَیْها قالَ إِنَّهُ صَرْحٌ مُمَرَّدٌ مِنْ قَواریرَ قالَتْ رَبِّ إِنِّی ظَلَمْتُ نَفْسی‏ وَ أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَیْمانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ ـــــــ به او گفته شد: «داخل حیاط (قصر) شو!» هنگامى که نظر به آن افکند، پنداشت نهر آبى است و ساق پاهاى خود را برهنه کرد(تا از آب بگذرد؛ امّا سلیمان) گفت: «(این آب نیست،) بلکه قصرى است از بلور صاف!» (ملکه سبا) گفت: «پروردگارا! من به خود ستم کردم؛ و(اینک) با سلیمان براى خداوندى که پروردگار عالمیان است اسلام آوردم!» » ؛ حال تصوّر فرمایید که در و دیوار آن قصر چگونه بوده و چه شکوهی داشته است؟ و همه ی آنها را حضرت سلیمان (ع) به امر خدا و با توان بالای جنّها ساخته بود تا شکوه و عظمت سلطنت خویش را بر مردمان آشکار سازد.

پس جایی که روا باشد پیامبری چنان کاخی داشته باشد ، چه مانعی دارد که ما حرمهای پاک ائمه اطهار (ع) را تزئین کنیم تا مردم بیشتر رغت کنند به زیارت آن بزرگواران؟

«عَنْ أُمِّ أَیْمَنَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص فِی حَدِیثٍ طَوِیلٍ وَ فِیهِ أَنَّهُ ذَکَرَ لَهُ جَبْرَئِیلُ ع قِصَّةَ شَهَادَةِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع إِلَى أَنْ قَالَ ثُمَّ یَبْعَثُ اللَّهُ قَوْماً مِنْ أُمَّتِکَ لَا یَعْرِفُهُمُ الْکُفَّارُ وَ لَمْ یَشْرَکُوا فِی تِلْکَ الدِّمَاءِ بِقَوْلٍ وَ لَا فِعْلٍ وَ لَا نِیَّةٍ فَیُوَارُونَ أَجْسَامَهُمْ وَ یُقِیمُونَ رَسْماً لِقَبْرِ سَیِّدِ الشُّهَدَاءِ بِتِلْکَ الْبَطْحَاءِ یَکُونُ عَلَماً لِأَهْلِ الْحَقِّ وَ سَبَباً لِلْمُؤْمِنِینَ إِلَى الْفَوْزِ الْخَبَرَ ــــــ امّ ایمن گوید نقل نموده از رسول خدا (ص) که فرمودند که جبرئیل به او (رسول خدا(ص) ) قصه ی شهادت ابی عبدالله ع را بیان داشت تا آنجا که گفت : خدا گروهى از امّت تو را که کفّار، آنان را نمى‏شناسند و آنها در ریختن آن خونها (خون شهدای کربلا) به زبان و عمل و نیّت شرکت نکرده‏اند مبعوث و مأمور مى‏کند تا اجساد ایشان را به خاک بسپارند و برای قبر سید الشهداء ساختمانی را برپا می کنند که در آن گودى (قتلگاه) قرار دارد ؛ که آن بنا عَلمی (نشانه ای) می شود برای اهل حقّ و وسیله‏اى است براى رستگارى مؤمنین... . » (مستدرک‏الوسائل ج : 10 ص : 217-روایت 11889)

ملاحظه می کنید که جبرئیل(ع) از جانب خدا خبر داده به رسول خدا(ص) که ایرانیان برای سیّد الشهدا(ع) مقبره خواهند ساخت. اینکه فرمود آنها گروهی ناشناس برای کفّار زمان پیامبر(ص) هستند و در جنایت کربلا دخالت نداشته اند، نشان می دهد که مرادشان شیعیان ایرانند. چون در آن زمان، ایرانی هنوز مسلمان نبودند لذا کفّار آنها را به عنوان یاران دین خدا نمی شناختند. در جریان کربلا نیز ایرانی ها دخالت نداشتند. از همان ابتدا نیز عتبات عالیات را ایرانی ها ساخته و اداره نموده اند. بسیاری از مردم کنونی کربلا و نجف نیز در حقیقت ایرانی اند که در قرون گذشته به آنجا مهاجرت نموده اند.

«عَنْ أَبِی عَامِرٍ وَاعِظِ أَهْلِ الْحِجَازِ قَالَ أَتَیْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع فَقُلْتُ لَهُ مَا لِمَنْ زَارَ قَبْرَهُ یَعْنِی أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ع وَ عَمَرَ تُرْبَتَهُ فَقَالَ یَا أَبَا عَامِرٍ حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ عَلِیٍّ ع أَنَّ النَّبِیَّ ص قَالَ لَهُ وَ اللَّهِ لَتُقْتَلَنَّ بِأَرْضِ الْعِرَاقِ وَ تُدْفَنُ بِهَا قُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَا لِمَنْ زَارَ قُبُورَنَا وَ عَمَرَهَا وَ تَعَاهَدَهَا فَقَالَ لِی یَا أَبَا الْحَسَنِ إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ قَبْرَکَ وَ قُبُورَ وُلْدِکَ بِقَاعاً مِنْ بِقَاعِ الْجَنَّةِ وَ عَرْصَةً مِنْ عَرَصَاتِهَا وَ إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ قُلُوبَ نُجَبَاءَ مِنْ خَلْقِهِ وَ صَفْوَةٍ مِنْ عِبَادِهِ تَحِنُّ إِلَیْکُمْ وَ تَحْتَمِلُ الْمَذَلَّةَ وَ الْأَذَى فِیکُمْ فَیَعْمُرُونَ قُبُورَکُمْ وَ یُکْثِرُونَ زِیَارَتَهَا تَقَرُّباً مِنْهُمْ إِلَى اللَّهِ وَ مَوَدَّةً مِنْهُمْ لِرَسُولِهِ أُولَئِکَ یَا عَلِیُّ الْمَخْصُوصُونَ بِشَفَاعَتِی وَ الْوَارِدُونَ حَوْضِی وَ هُمْ زُوَّارِی غَداً فِی الْجَنَّةِ یَا عَلِیُّ مَنْ عَمَرَ قُبُورَکُمْ وَ تَعَاهَدَهَا فَکَأَنَّمَا أَعَانَ سُلَیْمَانَ بْنَ دَاوُدَ عَلَى بِنَاءِ بَیْتِ الْمَقْدِسِ وَ مَنْ زَارَ قُبُورَکُمْ عَدَلَ ذَلِکَ لَهُ ثَوَابَ سَبْعِینَ حَجَّةً بَعْدَ حَجَّةِ الْإِسْلَامِ وَ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ حَتَّى یَرْجِعَ مِنْ زِیَارَتِکُمْ کَیَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ فَأَبْشِرْ وَ بَشِّرْ أَوْلِیَاءَکَ وَ مُحِبِّیکَ مِنَ النَّعِیمِ وَ قُرَّةِ الْعَیْنِ بِمَا لَا عَیْنٌ رَأَتْ وَ لَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَ لَا خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَرٍ وَ لَکِنْ حُثَالَةٌ مِنَ النَّاسِ یُعَیِّرُونَ زُوَّارَ قُبُورِکُمْ بِزِیَارَتِکُمْ کَمَا تُعَیَّرُ الزَّانِیَةُ بِزِنَاهَا أُولَئِکَ شِرَارُ أُمَّتِی لَا أَنَالَهُمُ اللَّهُ شَفَاعَتِی وَ لَا یَرِدُونَ حَوْضِی.» (وسائل‏الشیعة ج : 14 ص : 383)

ترجمه:

«ابو عامر، واعظ اهل حجاز، گوید: رفتم به خدمت حضرت امام جعفر صادق (ع) و سؤال کردم که یا ابن رسول اللَّه! چه ثواب دارد کسى که زیارت کند حضرت امیر المؤمنین (ع) را و تعمیر نماید تربت آن حضرت را؟ فرمودند: اى ابو عامر! خبر داد مرا پدرم از پدرش از جدّش از حضرت امیر المؤمنین (ع) که حضرت سیّد المرسلین (ص) فرمودند به من که: یا على! و اللَّه که تو را شهید خواهند کرد در زمین عراق و در آنجا مدفون خواهى شد. گفتم: یا رسول اللَّه! چه ثواب دارد کسى که قبور ما را زیارت کند و معمور سازد و ملازمت آن نماید و تعاهد آن کند و اهتمام به شأن زیارت آن داشته باشد؟ حضرت فرمودند: یا ابا الحسن! به درستى که حق- سبحانه و تعالى ـ قبر تو را و قبرهاى فرزندان تو را بقعه‏ها گردانیده است از بقعه‏هاى بهشت و عرصه‏ها از عرصه‏هاى جنّت؛ و به درستى که حق- تعالى- دلهاى برگزیدگان خلق و بندگان خاصّ خود را مشتاق و محبّ شما گردانیده است که مشقّتها و آزارها خواهند کشید در راه محبّت شما؛ و ایشان آباد ‏کنندگان قبور شمایند و بسیار به زیارت قبور شما خواهند آمد از جهت رضاى خدا و محبّت رسول او. یا على! ایشان مخصوصانند به شفاعت من و ایشان در حوض کوثر بر من وارد خواهند شد و در بهشت، ایشان به زیارت من خواهند آمد. یا على! هر که معمور و آبادان دارد قبور شما را و تعاهد آن کند به پاکیزگى و بوى خوش و تعظیم و تکریم، چنان باشد که یارى کرده باشد حضرت سلیمان را بر بناى بیت المقدس، و هر که زیارت کند قبور شما را چنان است که بعد از حج اسلام هفتاد حج کرده باشد و چون از زیارت برگردد از گناهان پاک شده باشد مانند روزى که از مادر متولّد شده بود؛ پس خوشحال باش و بشارت ده محبّان و دوستان خود را به نعمتهاى بسیار و به چیزى چند که چشم ایشان را روشن کند که نه چشمها دیده باشد و نه گوشها شنیده باشد و نه در خاطر کسى خطور کرده باشد؛ و جمعى از اراذل مردمان و بدترین خلق خدا سرزنش کنند زیارت‏کنندگان شما را به سبب زیارت، چنان که سرزنش مى‏کنند زناکاران را به زنا؛ این جماعت، بدترین امّت من هستند. ایشان را شفاعت نخواهم کرد و در حوض کوثر بر من وارد نخواهند شد.»

این روایت علاوه بر وسائل الشیعه در کتب روایی معتبر و مشهور دیگر ، با طرق و سند های دیگر نیز آمده است؛ مانند (مستدرک‏الوسائل ج : 10 ص : 215) و (مستدرک‏الوسائل ج : 10 ص : 215)

طبق این روایت، رسول خدا(ص) خبر داده اند که؛

اوّلاً خوبان امّت پیامبر(ص) در آینده، بر قبر ائمه(ع) عمارت درست خواهند نمود؛ و این کارشان چنان مورد رضایت خداست، که گویی به سلیمان(ع) در ساختن بیت المقدّس کمک کرده اند.

ثانیاً خبر دادند که کسانی از مسلمانان هم خواهند بود که سازندگان قبور اهل بیت(ع) و آباد کنندگان آن قبور را سرزنش خواهند نمود، و عمل آنها را در ردیف زنا قرار خواهند داد. یعنی عمل آنها را اسراف خواهند دانست؛ چون اسراف و زنا، هر دو گناه کبیره اند. و آنگاه رسول خدا(ص) این گونه افراد را اراذل (افراد پست) نام نهاد، و فرمود که آنها مورد شفاعت نخواهند بود.

ملاحظه فرمودید که رسول خدا(ص) سازندگان حرمهای اهل بیت(ع) را به حضرت سلیمان(ع) تشبیه نمودند؛ یعنی با این تشبیه خواستند بفهمانند که زیبا سازی حرمها به منظور الهی، نه تنها بد نیست، بلکه کار پیغمبری چون حضرت سلیمان است. و می دانیم که حضرت سلیمان، عبادتگاهی بسیار باشکوه بر پا کرده بوده است.

همچنین حضرت یوسف (ع) در کاخی ساکن بود و در عین اینکه نبوّت داشت ، صاحب شوکت مادّی هم بود ؛ امّا آن زر و زیور و شوکت ظاهری هیچگاه در روح آن بزرگوار رخنه نداشت؛ بلکه او شکوه و عظمت مادّی را در خدمت جلب مردم به سوی معنویّت قرار داده بود.

خود خداوند متعال نیز از تجمّل و زیباسازی برای جلب توجّه بندگانش استفاده نموده تا از این طریق آنها را متوجّه شکوه و عظمت خویش کند.

خداوند متعال فرمود:

«إِنَّا زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِزینَةٍ الْکَواکِب‏ ـــــ ما آسمان نزدیک را با ستارگان آراستیم‏ » (الصافات:6)

و فرمود:

«وَ لَقَدْ جَعَلْنا فِی السَّماءِ بُرُوجاً وَ زَیَّنَّاها لِلنَّاظِرین‏ ــــــ ما در آسمان برجهایى قرار دادیم؛ و آن را براى بینندگان آراستیم. » ‏(الحجر:16)

و فرمود:

«أَ فَلَمْ یَنْظُرُوا إِلَى السَّماءِ فَوْقَهُمْ کَیْفَ بَنَیْناها وَ زَیَّنَّاها وَ ما لَها مِنْ فُرُوج‏ ـــــــ آیا آنان به آسمان بالاى سرشان نگاه نکردند که چگونه ما آن را بنا کرده‏ایم، و چگونه آن را زینت بخشیده‏ایم ؛ در حالی که هیچ شکاف و شکستى در آن نیست؟! »(ق:6)

ملاحظه می فرمایید که حتّی خود خداوند متعال نیز آسمان و طبیعت را زینت داده تا شکوه خویش را به نمایش بگذارد ؛ و از این راه دل مردمان را به سوی خویش جلب نماید.

با این مقدّمات عرض می شود که تزئین و تجمیل حرم ائمه (ع) نیز اگر صرفاً برای جلب توجّه مردمان به آن ذوات مقدّسه و برای تعظیم آن بزرگواران باشد ، نه تنها اسراف نخواهد بود بلکه مورد تأیید قرآن می باشد. و شکّی نیست که کسی از تجمیل و تزئین این اماکن مقدّسه هدفی جز این ندارد.

مضاف بر آنچه گفته شد ، عرض می شود که خداوند متعال به صراحت فرمود:

«ذلِکَ وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوب‏ ــــــ این است(مناسک حج)! و هر کس شعائر الهى را بزرگ دارد، این کار، نشانه ی تقواى دلهاست.» (الحج:32)

پس هر که در بزرگداشت شعائر الهی بکوشد ، نشانه ی تقوای اوست ؛ و شعائر الهی آن اموری هستند که خدا را به یاد می اندازند. و آیا برتر از امامت و ولایت چیزی هست که از شعائر الهی باشد؟ خداوند متعال در آیات 158 بقره و 36 حجّ ، صفا و مروه و شترهای قربانی را از شعائر الهی معرّفی نموده. حال چگونه ممکن است وجود امام معصوم از شعائر الهی نباشد. و مگر غیر از این است که تزئین و تجمیل ائمه صرفاً برای تعظیم آنهاست؟

 

3ـ آیا رفع نیاز مادّی نیازمندان در اولویّت است یا تزئین حرمهای اهل بیت(ع)؟

برخی از شبهه افکنان یا به تعبیر رسول خدا(ص) ارازل، می گویند: «با وجود این همه فقیر، چرا این همه پول خرج حرمها می شود؟ آیا بهتر نیست که این پولها صرف نیازمند شود؟»

پاسخ:

به یکی گفتند: خربزه می خوری یا هندوانه؟ گفت: هر دو وانه. مگر تزئین حرمها به این معنی است که به فقرا کمک نکنیم؟! اتّفاقاً هر چه این حرمها آبادتر باشند، به همان اندازه نیز فقرا بیشتر بهره می برند. چون مردم زمانی دست و دلباز می شوند و به فکر فقرا می افتند که احساسهای معنوی آنها به غلیان در می آید؛ و این احساسها بیشتر زمانی به غلیان می آید که به زیارت اهل بیت(ع) می روند. حتّی مردم وقتی تصویر حرم امام رضا(ع) یا سیّد الشهدا(ع) را در تلوزیون می بینند روحشان تلطیف می شود. لذا اگر به جامعه نگاه کنید می بینید که بیشترین خیرات در حقّ مستمندان، با نام و یاد اهل بیت(ع) می باشد. این همه سفره های اطعام به یاد آنهاست؛ این همه موقافات همچون مدارس و مساجد و ... با نام و یاد آنهاست. و ... .

اگر این حرمها آباد و پرشکوه نباشند، مردم میل چندانی به آنها نمی کنند؛ و هنگام قرار گرفتن در کنار مزار آن بزرگواران، شکوه آن بزرگواران را کمتر ادراک می نمایند. در نتیجه انگیزه ها برای کمک به مستمندان نیز فروکش می کنند. واقع مطلب این است که هر یک ریالی که برای حرمهای اهل بیت(ع) خرج می شود، هزاران ریال نصیب نیازمندان می کند. لذا اگر این یک ریال خرج نشود، آن هزاران ریال هم خرج نیازمندان نخواهد شد. اگر دنیا را بگردید، مردی دست و دلبازتر از شیعیان نمی یابید، و شیعیان، در محرّم، از هر زمانی دست و دلبازتر می شوند. وقتی به حرمهای اهل بیت(ع) می روند، دست و دلبازتر می شوند.

از اینها گذشته، هر ساله هزاران فقیر از خوان ائمه(ع) استفاده می کنند. چون دارایی اهل بیت(ع) فقط همان زیور آلات داخل حرمها نیست؛ بلکه موقوفات فراوان همچون زمینهای زراعی و کارخانجات و مدارس ... نیز دارند که هزاران نفر در آنها کار کرده و کسب درآمد می کنند؛ و از فواید این موقوفات در مسیر رشد اقتصادی و فرهنگی مردم و از جمله مستمندان استفاده می شود. لذا اگر خود حرمها تزئین می شوند، برای آن است که مردم جذب این اماکن مقدّس شوند و در پرتو شکوه ظاهری این اماکن، بتوانند با معنویّت صاحب حرم نیز ارتباط برقرار کنند؛ و در اثر این ارتباط معنوی، دست و دل خویش را به امور خیر بگشایند؛ که نتیجه ی آن بهره مندی هزاران نفر در کلّ کشور است. اگر بلا تشبیه بخواهیم مثالی بزنیم، می گوییم: این تزئینات با هنرهای معنوی به کار رفته در آنها ـ که روح کمال جوی آدمی را نوازش می کنند ـ در حقیقت نوعی تبلیغ معنوی است برای کشاندن انسانها به سوی کانون معنویّت ائمه(ع). چون اغلب انسانها آن اندازه تعالی روحی ندارند که بتوانند شکوه معنوی را قبل از شکوه مادّی ببینند. امّا وقتی در اثر کشش شکوه مادّی به کانونهای معنویّت نزدیک شدند، خود به خود در پرتو آن شکوه معنوی نیز قرار می گیرند. کما اینکه وقتی بشر به طبیعت زیبا می نگرد، ناخودآگاه عقل و دل خویش را متوجّه خداوند متعال نیز می کند.

خدا می داند که اگر نبودند همین حرمهای باشکوه، مردم به فقرا رسیدگی نمی کردند و در راه خیر هزینه ی چندانی نمی کردند. فقط کافی است مقایسه ای بکنید بین شیعیانی که به زیارت اهل بیت(ع) می روند و به آن حرمها کمک می کنند با شیعیانی که چنین نیستند. می بینید که گروه نخست، خیلی خیلی بیشتر به فقرا می رسند و خیلی خیلی بیشتر خیرات می دهند. همچنین مقایسه کنید بین شیعیان و اهل سنّت. به جرأت می توان گفت که فقط کشور ایران، به تنهایی بیش از تمام کشورهای سنّی به بیچارگان کمک می کنند. در پاکستان سیل آمد؛ اکثر مردم این کشور هم سنّی هستند؛ ولی مردم ایران، بیش از همه کمک کردند. فلسطین، سنّی است؛ ولی ایرانیان سی و اندی سال است که بی دریغ به آنها کمک مالی می کنند. در سومالی سنّی مذهب، قحطی شد، باز ایرانیان بیش از همه کمک کردند.

چرا ایرانیان چنین هستند؟ مگر سنّی ها آیات انفاق را ندیده اند؟ مگر آنها کم ثروت دارند؟ هم تعداد سنّی ها بیشتر است هم ثروت بیشتری دارند، امّا کلّ سنّی ها به اندازه ی شیعیان انفاق نمی کنند. چرا؟

سرّ مطلب در همینجاست که ایرانیان، حرمهای اهل بیت(ع) را دارند. وقتی تلوزیون ما مردم سیل زده ی پاکستان را نشان می دهد، و یک لحظه هم حرم امام رضا(ع) یا حرم امام حسین(ع) را نشان می دهد، یا خود افراد در دیوار خانه شان عکس این حرمها را می بینند، به یاد انفاقات آن بزرگواران می افتند و دلهاشان به لرزه در می آید و به عشق اهل بیت(ع) چشم از مال دنیا می بندند.

خلاصه ی کلام آنکه:

اگر کسی حاضر نیست برای حرم امام معصوم پول خرج کند، برای همسایه اش به نحو اولی پول خرج نمی کند. امّا وقتی آنقدر دلش با اهل بیت(ع) گره خورده که حاضر است از شکم خودش بزند و خرج حرم امامش کند، به یاد و توصیه ی همان امامش، حاضر است فقرا را هم یاری کند؛ اگر چه فقیر سنّی یا مسیحی باشند.

 

نظرات  (۱۰۴)

سلام
من با این قسمت حرفتان مشکل دارم
"کشور ایران، به تنهایی بیش از تمام کشورهای سنّی به بیچارگان کمک می کنند"

رفتم تحقیق کردم رسیدم به این صفحه مخصوص زلزله کشمیر پاکستان که 79000 داخلش مردند
http://en.wikipedia.org/wiki/International_response_to_the_2005_Kashmir_earthquake
میزان کمک هر کشور را نوشته خوب حالا کشورهای نفت خیز عربی را ول کن هر کدام بالای 100 میلیون دلار کمک کردند
ایران کلا دو تا هواپیما فرستاده غذا و دارو همین
ترکیه 30 تا هواپیما فرستاده
اینجا را داشته باش ژاپن علاوه بر کمک 20 میلیون دلاری 290 پرسنل و 3 هلکوپتر فرستاده برای امداد از چند هزار کیلومتر اون طرفتر
ایران بغل گوشش نیرو نفرستاده
بقیه کشورها را بشنید خودتان بخونید مثلا اسرائیل هم کمک کرده

اینجا من یاد نقل قول خودتان می افتم تو پست حضرت رقیه نوشتید

"حرف مفت زدن که مالیات ندارد. اگر راست می گویی مدرک بیاور"





پاسخ:
سلام
آیا این کمک هائی که در این لینک آمده مربوط به کمک دولت ها است یا کمک مردم؟!!! بله دولت ها کمک می کنند بخاطر مصالح سیاسی و مسائل دیپلماتیک. اما حرف ما سر مردم است. ضمنا ما نگفتیم آنها اصلاً کمک نمی کنند. گفتیم به اندازه شیعیان کمک نمی کنند. کاش شما در پیاده روی نیمه شعبان یا اربیعین کربلا شرکت کنید و موکب ها و ایستگاههای صلواتی خدمت به زوار در بین راه علی الخصوص بین نجف تا کربلا را مشاهده کنید تا معنی کمک های مردمی را بفهمید.
به نام خدا
سوال برام ایجاد شده که چرا ولاتسرفوا به قسمت زینت برنمی گردد؟
خذوا زینتکم
و کلوا
وشربوا
ولا تسرفوا
خب ولاتسرفوا به هر سه برمیگردد.میشود توضیح دهید؟
پاسخ:
سلام
می تواند به هر 3 برگردد اما به دو تای آخر(یعنی أکل و شرب) برگردد أفصح است. ضمنا در روایات نیز فقط به أکل و شرب برگردانده شده.

سلام توجیهات شما برای من اصلا قابل قبول نیست. یعنی شما می فرمایید اگر ضریح امام حسین از طلا نباشد کسی به زیارت حضرت نمی رود؟ همین انسانهای شریف در زندگی دنیویشون حاضر بودند شب سر گرسنه به زمین بگذارند تا یک فقیر سیر باشد حالا فکر می کنید انسانهایی با این شرافت راضی هستند به اینکه مسلمانی از فقر به دزدی بیفتد ؟ شما میدانید پیامبر فقر را پیش زمینه کفر دانسته؟ اگر شما آنقدر فقیر باشی که کودک 8 ساله ات در سرمای زمستان لباس گرم برای پوشیدن نداشته باشد و امامت ، پیشوایت ضریح طلا داشته باشد رغبت می کنید به زیارتش بروید. من نمی گویم ضریح ایشان نباید آباد باشد اما نه به این شکل افراطی! باعث تاسف است این دیدگاه ها!

پاسخ:
سلام
ما هم منکر اینکه ممکن است در این راه اسراف ها و افراط هائی شود نیستیم. اینجا بحث سر اصل قضیه است.
۱۴ آذر ۹۱ ، ۱۶:۰۱ محمد محسن
جواب علی آقا ، دوست عزیز ویکی پدیا دانش نامه آزاده و هر ننه قمری می تونه اطلاعاتو توش جا به جا کنه و اساسا برای اهداف صهیونی طراحی شده ، و اطلاعاتش اساسا ارزشی نداره

آقایان  هزارجور اسراف  در دنیا وجود دارد ولی همینکه یک کار خیری برای معصومین و حتی محرومین و مظلومین دنیا انجام میشود. یک عده صدایشان در میآید که ای داد  زمین به آسمان رفت و  آسمان به زمین آمد. . .  

از آقایان خواهش میکنیم اشک تمساح برای فقرا نریزید.

این آقایان بدانند که همین  فقرا هستند که  از شکمشان میزنند و برای تهیه ی طلای ضریح امام حسین و امثال آن خرج میکنند . تا چشم شما کور شود و در تعصب خودتان  از شدت خشم خفه شوید. 

شایع کنندگان این مطالب از جای دیگری میسوزند .  آنها از معنویات میترسند . آنها نمیخواهند مردم معصومین را گرامی بدارند.

والسلام

پاسخ:
سلام
بله این مطلب درست است که عده ای با عرض معذرت کردم دارند و فقط قصدشان ایراد گرفتن است. اما عده ای نیز واقعاً سوال دارند

قربون امام حسین برم خودش واقعا راضی هست فقیری یا کودک یتیمی بدون شام بخوابه بعد برای ساخت ضریحش انقدر خرج بکنن؟

حضرت فاطمه قبر نداره مگه احترامش واجب نیست؟

امام های ما اصل ساده زندگی کردن رو میخواستن نشون مسلمون ها بدن.

 

پاسخ:
سلام!
اگه  مطلب را کامل و ذقیق خونده بودین این سوالات براتون پیش نمیومد.
فقط در مورد حضرت زهرا(س) این یه حرکت سیاسی است به خواست خود حضرت و نشانه مظلومیت آن بانو و ظلم هائی که بر او رفته.
این شیوه اسراف در مال است که با ذات دین در تضاد است ایا امام حسین راضی می شود مردم گرسنه باشند و زریح ان از طلا باشد مردم امام خود را دوست دارند ایا  امامان بقیع که مظلومانه در انجا دفن شده اند ایا زیارت نمی شوند یا دوست دار ندارند
پاسخ:
سلام
لطفا مطلب را کامل و دقیق بخوانید. به سوال شما جواب داده شده است. اما در باب بقیع از آنهائی که حج رفته اند بپرسید چند نفر نرده آهنی کنار بقیع را می بوسند؟!!!
به نظر بنده وقتی ساخت ضریح مطلقا از پول نذورات مردم بوده جای این بحث ها و توجیهات باقی نمی مونه.
مردم همه از روی عشق و علاقه و از جیب خودشون پول دادن...دیگه بحث مربوط به حکومت نیس که بگیم نظام پول داده و این حرفها.

فقط می تونم بگم الهم عجل لولیک الفرج

فقط با آمدن آقا امام زمان که راست از دورغ مشخص میشه

فقط برای ظهور آقا دعا کنیم

خرافاتی که خرافات نباشد خرافات نیست

یه سوال

ضریح قبلی چه مشکلی داشت که باید تعویض میشد؟؟؟

سلام ازنظر من دوحالت داره ازدید مردم جهان که اشنایی با حماسه امام حسین واعتقاد شیعه ندارن این رفتار شبهه انگیز اونا نمی دونن عشق امام حسینو تمام سلولهای ما میشناسن البته انسانهای که از فطرت خودشون زیاد دور نشدن میتونن باکمی دقت امام حسینو بفهمن اینکار بیاد امام کار خیلی کمیه در ضمن وحدت وقدرت وپویایی کشور و به جهانیان نشون میده اما اطمینان ندارم امام راضی هست یا نه امام برای امر به معروف ونهی از منکر ونماز قیام کرد وقتی ضریحو میبینم گریه ام میگیره می خوام باهاش نجوا کنم قران غریب شده اهل بیت برای سعادت لازمه پیامبر فرموده به این دو تمسک جویید اما نه به ضریحشون به پیامهای طلاییشون دین ما شبیه دین چوپانی شده که درزمان حضرت موسی بود چاروق خدا را میدوزیم وموهایش را شانه میزنیم اما به خدا وصلیم

بی تردید حضرت ولی عصر امام مهدی -علیه السلام- در میان ما است و قطعا به زیارت قبور ائمه اطهار و امام زادگان مشرف می شوند. اما مطمئن باشید که ایشان در هنگام زیارت نه درب حرم را می بوسند نه به گنبد و گلدسته تعظیم می کنند نه به ضریح تعظیم می کنند بلکه با دیدن این صحنه ها خون دل می خورند. این ها همه از عادات زشت وجاهلی ما به اصطلاح شیعیان است که باعث خوراک تبلیغاتی علیه شیعه در جهان شده است و شیعیان را به القابی مانند مرده پرست، ضریح پرست ،بت پرست مشهور کرده اند و حرم امامان را بتکده شیعه نام نهادند.

پاسخ:
سلام!
شما چطور اینقدر مطمئن هستید که امام زمان(عج) این کار را نمی کنند؟!!! نکند یکبار خود حضرت را هنگام زیارت مشاهده کرده اید؟!!! یا اینکه حود حضرت این مطلب را به شما فرموده اند؟!!!

اینکه مطمئن باشیم حضرت ولی عصر-علیه السلام-نماز می خوانند یا روزه می گیرند نه نیازی به دیدن ایشان از نزدیک است نه اینکه خود حضرت این مطلب را به من یا شما بگویند. در مورد نحوه زیارت قبور امامان و امام زادگان هم کاملا واضح است که ایشان همانگونه زیارت را انجام می دهند که در آداب و اعمال زیارت وارد شده است(مثل خواندن زیارت نامه مخصوص، باوضوبودن و...) نه اعمال ناشی از کم خردی و ظاهربینی که در هیچ آداب زیارتی سفارش نشده است.مثلا در اعمال مسجد مقدس جمکران که به دستور خود آن حضرت ساخته شده است خواندن دو رکعت نماز تحیت و نماز امام زمان و غیره وارد شده است.درحالیکه عده ای تنها رفتن به مسجد و تعظیم گنبد مسجد و دست کشیدن به درو دیوار مسجد را زیارت می دانند.در صورتی که اگر نگوییم این کار حرام است یا مکروه ، مستحب یا واجب هم نیست که اگر بود دراعمال مسجد وارد می شد.بنابراین این کار عبث وبیهوده ای است که وجود مقدس حضرت امام مهدی -علیه السلام-از انجام کار بیهوده مبرا است.

با سلام و خسته نباشید.
اول این سوال بنده را جواب بدهید، که این معانی اصراف که توضیح داده اید: از کدام منبع است. همچنین مثال هایی که در این مورد گذاشته اید.
پاسخ:
سلام!
از معنای لغوی و فقهی اسراف.

مصریان قدیم اعتقاد داشتند که فراعنه پس از مرگ به خدایی می رسند و بنابراین  باید مقابرشان عظیم و غیر قابل نفوذ باشد و به همین دلیل اهرام مصر ساخته شد،آِیا شیعیان هم چنین تصوری درباره امامان خود دارند که این چنین حاضرند برای جسد مدفون در خاک این  چنین ضریح زیبا و پر زرق وبرق را بسازند؟! و بالای ضریح هم گنبدی از طلا و به آنها به گونه ای احترام بگذارند که شاید اگر امام خود را زنده می دیدند این چنین احترام نمی گذاشتند.

پاسخ:
سلام!
اولا امام زنده و مرده ندارد. ثانیاً در متن توضیحات کافی داده شده است.
با سلام اسلام دین سادگی و پاکی و عدالت است . داشتن مقبره طلا و زیبا انسان را از یاد انبیا خارج می سازد به نظرم انها راضی نیستند این همه ثرورت که میتونست دنیا را نجات دهد آنجا باشه شکوه به تجمل نیست اگر ساده و مرتب باشد بیشتر مردم دین را باور می کنند
پاسخ:
سلام!
اتفاقاً در مورد اکثر مردم آبادانی و با شکوه بودن حرم ها در آنها تأثیر دارد. ضمناً اگر حرفی که شما می زنید صحیح باشد چرا در احادیث به عمران و آبادانی حرم ها توصیه شده ایم؟!
من واقعا سوال دارم چون می خوام جواب یه عده رو بدم 
این پولهایی که باهاش ضریح رو می سازن همش نذورات مردمه یا پولی از عتبات یا ... صرف اون می شه؟ واقعا بگید... چون بعضی ها صداشون دراومده که سرمایه ی ما رو دارن از کشور می برن بیرون و از این حرفا

جوابش رو خودم از یه سایت دیگه دیدم:

حجت الاسلام تکیه ای  در خصوص مشارکت مردمی در ساخت ضریح مطهرامام حسین(ع) ابراز داشت: در راستای فرموده مراجع که تأکید داشتند بگذارید همه مردم در این امر مهم شریک و سهیم باشند، ما برای دریافت پول نزد کسی نرفیتم و تنها حساب های بانکی افتتاح شد تا افرادی که می خواهند در این پروژه بزرگ سهم داشته باشند به اندازه وسع خود کمک کنند.

وی ادامه داد: به پیشنهاد آیت الله جوادی آملی مقرر شد تا طلاهایی که مردم برای این کار هدیه می‌کنند ذوب شود و در ضریح مطهر مورد بهره برداری قرار گیرد.

118  کیلو و 650 گرم طلا در ضریح مطهر امام حسین(ع) به کار رفت

 
وی با بیان اینکه در ضریح مطهر امام حسین(ع) 118 کیلو و 650 گرم طلا کار شده است افزود: برای ساخت ضریح مطهر طلایی خریداری نشد و همه از محل نذورات و هدایای ارادتمندان به آستان سیدالشهداء(ع) تامین شد.

مردم نذر داشتن دادن، نذر هم باید در موردی که نذر شده خرج شه، پس کسایی که دوست دارن به فقیرا هم کمکی بشه لطفا دست به کار شن

اینکه توجیه می کنید که ساختن ضریح و امام زاده زیبا و مجلل برای ایجاد روحیه مذهبی و انگیزه های الهی در مردم و در نهایت کمک مردم به فقرا است ، واقعا خنده دار و مسخره است !!! گر واقعا هدف نهایی  از ساخت ضریح و...کمک مردم به فقرا و رفع فقر است خب از همان ابتدا هزینه ساخت ضریح و امام زاده را به فقرا بدهیم . چرا کار خودمان را سخت می کنیم مثل این می ماند که ما قاشقی که به راحتی می توانیم از جلو نزدیک دهان خود کنیم از پشت گردن خود وارد دهان خود کنیم!!!

پاسخ:
فقط برای این امر نیست
اولاً توصیه دین و روایات است که حرم ها باشکوه باشد که برخی از روایات آمد. ثانیاً کلا ضریح باشکوه روحیه معنوی انسان را زیاد می کند.
شما می دونید هزینه نصب یک دکل برق در کوه ها یک میلیارد تومان می باشد(قبل از گرون شدن دلار البته) حالا این هزینه را باساخت ضریح مقایسه کنید متوجه می شید که چه قدر هزینه ساختش پائین هستش.
تازه این ضریح با هزینه مردمی ساخته شده.

البته این همه تجملات لازم نیست اما باتوجه به مطلا بودن خانه خدا و یا کلیسا ها و سایر امکان مقدس در مذاهب مختلف  و.... دیگه باید این گونه تجملات را  بپذیریم.

پاسخ:
پس احادیثی که در استحباب باشکوه بودن حرم های ائمه(ع) است چه می شود؟!
سلام
با شکوهتر شدن هر چه بیشتر حرمهای معصومین، هر چند بهشون اعتقاد هم نداشته باشیم، همچون تیغی است در گلوی دشمنان اسلام، البته اگر به همان اندازه هم اعتقاداتمان قوی تر شود بهتر است، یعنی تزیین حرمین بدون اعتقاد و شناخت واقعی، خود کمکی به دشمنان اسلام است در جهت جهالت مردمان خودمان.
هر چند هزینه ساخت ضریح در مقایسه با اصراف های زیادی که داریم زیاد نیست، ولی اگر ما همسایه ای داریم که محتاج است کمک بهش اولاتر است، هر چند خیلی از این مسائل سیاسی کاری شده و اگر ملت کمک به همسایه را اولی قرار می دادند پس فردا در بوق، کرنا می کردند که شیعیان به امامهایشان توجهی ندارند و از طرف دیگر فقط با کمک به فقرا نمی توان اوضاع و شرایط جامعه را بهبود داد باید با برنامه های منسجم و هماهنگ به فقر زدایی پرداخت.
با وجود این با گرداندن ضریح در ایران و عزاداری در شهرهای مختلف را نوعی بدعت می دانم که درست نیست، چون بیشتر کسانی که در این عزاداریها شرکت می کنند تنها هدفشان فقط شرکت در عزاداری می باشد و صرف شرکت را بیشتر دوست دارند و....

ای کاش همیشه اسراف میکردیم نه حالا که یارانه هم دست ما را نمیگیرد   ای کاش بوی گندم  را کودکان نمی شنیدند                       شقایق دامان همه را گرفته  دلم گرفته از این همه بت و بت چین  درد درمان نشود مگر با وعده اوشاق     تا شقایق هست زندگی نیست    مگر عاشق شویم همه با هم      منوتو باید ما شویم   

با سلام خدمت همه دوستان
خواستم بگم اگه زینت مقابر شرعا امری است لازم بر مسلمین و شیعیان جرا انمه معصومین (علیهم السلام)در زمان حیاتشان نسبت به ساخت و تزیین مقبره سایر ائمه(علیهم السلام) پیشین اقدامی نکرده اند؟جرا امام حسن و حسین و امام صادق و امام رضا(علیهم السلام) برای امام علی(ع) مقبره مجلل و مزین نساخته اند؟جرا امامان معصوم (علیهم السلام) مقبره حضرت رسول را زراندود نکرده اند؟
پاسخ:
سلام
وقتی آرامگاه امیرالمومنین(ع) در تا سالها مخفی بود و شیعیان نمی دانستند کجاست و زمان امام صادق(ع) معلوم شد کجاست؛ در آن زمان و شرایط شما توقع داشتید ائمه(ع) بیایند آرامگاه ائمه(ع) پیشین را مجلل کنند؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
جرا ارامگاه حضرت رسول (ص)و سایر پیامبران الهی در هیچکدام از ادیان مزین به طلا و نقره نگردیده است؟ایا بازهم جو جامعه ان روز اجازه نمی داده است؟در حالیکه همه مسلمانان دنیا محب پیامبر(ص) بوده و هستند!!!
پاسخ:
سلام!
یعنی شما احادیثی که در فضیلت آبادانی مقبره ائمه(ع) هست را باور ندارید؟؟!!
اگر قبول ندارید احادیث را ثابت کنید جعلی هستند.
احادیث را قبول دارم -
پاسخ:
خوب اگر قبول دارید؛ پس باید دید شرایط ائمه(ع) چگونه بوده که این کار را نکرده اید.
وقتی احادیث به ما می گوید این کار را بکنید؛ یعنی خوب است و مستحب است و ثواب دارد
در کشوری که نمازگزاران مساجدش فقط چند پیرمرد و پیرزن هستند،پرداخت زکات و خمس بسیار کم است، عده ای معدود مقید به انجام امر به معروف  ونهی از منکر هستند،دروغ وغیبت و تکبر و حسادت و... رواج دارد،بدحجابی و زنا ومفاسد دیگر شایع شده است،البته که ساخت ضریح مجلل و اعلی یک افتخار محسوب می شود.گویا ما از اسلام فقط ضریح و حرم وگنبد و گلدسته را شناخته ایم درحالیکه بسیاری از واجبات اسلام را رها کرده ایم.به امید توجه به اصل اسلام نه پوسته وظاهرآن.
پاسخ:
سلام
اینکه این اشکالات وجود دارد؛ به اصل مطلب ما صدمه ای نمی زند. بلکه باید کوشید این اشکالات را رفع کرد.
بنده تمام نظرات مردم و پاسخ های شما را خواندم،اما در هیچ کدام شما پاسخ روشن وقانع کننده ای نداده اید و فقط صورت مسئله را پاک کرده اید و یک جواب کلی وبی ربط داده اید! من نمی دانم شما فردای قیامت چگونه می خواهید جواب خدا واهل بیت(ع) را بدهید؟!!
پاسخ:
سلام
اگر دقیقاً بفرمائید منظورتان چیست ممنون می شوم

salam mishe vase tahlile harfatoon be man zang bezanid

09359644878

ye s bedin khodam mizangam faghat begin mikhain dar morede masaele mazhabi harf bezanim

 

پاسخ:

سلام

ایمیل من اینه: mt.khabar@gmail.com

می تونین از این طریق با من در تماس باشین

متاسفانه در طول تاریخ این سلاطبن بودند که سرما یه های مردم را بجای خرج کردن در راستای رفاه انها خرج حرم گمبد  زریح از طلا و....... کرده اند در صورتیکه ائمه در زندگیشان ساده زندگی کردند  وهیچگونه امکاناتی جهت رفاه خودشان تهیه نکر ده اند چه نیازی دارند که این همه هزینه صرف حرم انها شود در قبرستان بقیه ادم واقیعت را مشاهده میکند که امام  ها مانند بقیه مردم در خاک ارمیده اند  ولی در کربلا ومشهد و.... میلیار دها هزینه ساخت حرم امامان شده درصورتیکه  مردم زیادی ساکن  هستند دور این حرم ها که از امکانات اولیه زندگی برخوردار نیستند
پاسخ:
سلام
اولاً این خود مردم هستند که با علاقه و رضایت کامل و بدون ذره ای اکراه پول خود را در این راه خرج می کنند.
ثانیاً پس آن روایاتی که توصیه به باشکوه ساختن حرم های ائمه(ع) است چه!؟
ثالثاً ما آرزو داریم زمانی بقیع نیز إن شاء الله مانند مشهد و کربلا و نجف بشود

شبهه افکنی و تشکیک درخصوص شعائر الهی جز تضعیف ایمان جوانان سودی ندارد لذا مراقب باشید با جملات و عبارتهای ناپخته و غیر مستند ، آخرت خود را ویران نکنید.

ساخت و تعمیر و اجلال مقابر ائمه علیهم السلام توسط مردم و با اختیار کامل صورت گرفته است و یقینا کسانی که مساعدت کردند در سایر امور نیز دست به خیر هستند ولی کسانی که ایجاد تشکیک می کنند دریغ از یک ریال صدقه ....

 

پاسخ:
سلام علیکم
اگر متن پست رو کامل خونده بودین و فقط به عنوان پست بسنده نمی کردین متوجه می شدین که ما به این سوال پاسخ دادیم و نتیجه گرفتیم که این کار اسراف نیست و ضرورت دارد.
هیچ وقت عجولانه قضاوت نکنید.
سلام بر پرسندگان و پاسخ دهندگان
بنا بر آخرین توصیه که عجولانه قضاوت نکنید. شما خودتان چطور در باره هر کسی مثل شما فکر نکند چگونه قضاوت می کنید؟؟؟
نکته مهم وارونه شدن هدف امام حسین (ع) است. امام حسین در راه امر به معروف و نهی از منکر و در راه رفع ظلم و فساد و در راه رفع ستم از ستمدیدگان شهید شد. و در راه عمل به احکام اسلام. اکنون شما هدفش را وارونه کرده و این وارونگی را توجیه می کنید. شما هم در قضاوت شتاب نکنبد.
اکنون شما از شهادت امام حسین دکانی ساخته اید برای فروش بهشت و ترویج اباحی گری و ظاهر گرایی و عمل نکردن به احکام دین. آن حضرت برای احیای دین و عمل به آن شهید شد و شما عمل نکرده به احکام دین را ترویج و آ ن را توجیه می کنید.
همی دهه محرم چه قدر روایت از وعاظ و مداحان شنیدیم که هر کس قطره ای اشک بریزد گناهان گذشته و آینده اش بخشیده می شود هر چند به اندازه کل هستی باشد. . ده ها روایت دیگر از این قبیل. جوان حزب اللهی امروز می گوید چون من محب علی و اهل بیت هستم هر چه گناه کنم اصلا نوشته نمی شود که نیاز به بخشیدن داشته باشد. آیا اسلام هم همین را می گوید آیا امامحسین هم چنین می گفت.
ترویج دوری از اسلام و اباحی گری به نام اسلام؟؟؟؟؟؟
گیرم گناهان گذشته آمرزیده شد یا حق الله بخشیده شد؟ پس این همه تاکید بر ایمان و عمل صالح در قرآن چیست؟؟؟؟؟؟؟؟
یعنی همه کشک است؟؟؟
لطفا در قضاوت شتاب نکنید و توجیه بی ربط نفرمایید به مخاطب خود احترام بگذارید و او را ببو گلابی فرض نکنید؟؟؟؟؟؟؟؟
آیا امام علی در پنج سال حکومتش نمی توانست بر قبر مطهر پیامبر اسلام گنبد و بارگاهی باشکوه بسازد تا الگوی ما بشود؟؟؟؟؟؟؟
آیا نمی توانست به آن سه خلیفه سفارش ساختن چنین گنبد و بارگاهی کند؟؟؟؟؟؟؟؟
شما هوی و هوس خود را دین نامیده اید و به بهانه حفظ شعائر دکان داری می کنید؟؟؟؟؟
عزاداری برای امام حسین عملی مستحب است ولی  ایجاد مزاحمت برای مردم عملی حرام. کجای دین آمده که ارتکاب محرمات در عزای امام حسین مستحب و بلکه واجب می شود؟؟؟؟
در شهر قم در روز عاشورا بر سر تقسیم غذای نذری امام حسین دو همکار بیست ساله مشاجره می کنند و بعد از تقسیم غذا یکی با قداره دیگری را می کشد. قاتل را نظام جمهوری اسلامی در سال 1372 به نام قربان زند اعدام کرد؟؟ شما بفرمایید از قاتل و مقتول کدام در بهشت است و کدام در جهنم؟؟ چرا؟؟ مگر هر دو برای عزای امام حسین تلاش نکردند مگر آن ها گریه نکردند؟؟ مگر تباکی نکردند؟؟؟ مگر گناه گذشته و آینده شان آمرزیده نشد؟؟؟ اعدام چرا؟؟ جهنم چرا؟؟؟ یعنی شاه می بخشه شاه زاده نمی بخشه؟؟؟ اگر روایات آمرزش گناه درسته چرا قضات محترم به آن استناد نمی کنند و قاتل را تبرئه نمی کنند؟؟؟؟؟؟؟
و اگر این روایات نادرست است چرا شما ظاهر گرایی و اباحی گری را ترویج و تبلیغ می کنید؟؟؟؟؟؟
به شیعیان عراق که در اربعین از نان زن و بچه شان می زنند و زائران را قضا می دهند استناد کرده اید؟؟ از کی تا به حال اعمال خلاف شرع عده ای عین شرع اسلام شده است.؟؟؟
همان شیعه معهود ذهن شما اگر واقعا بجه اش گرسنه است و غذایش را به زائر امام حسین می دهد عمل خلاف شرعی را مرتکب می شود. تهیه عذا برای فرزندش بر او واجب است شرعا و دادن آن غذا به دیگران حرام است شرعا. چگونه کار خلاف شرع او دلیل درستی سخن و توجیه شما می شود.
شما نیز به سفارش خود عمل کنید و کمی قرآن بخوانید و روایات خلاف صریح قرآن را مجعول بدانید و شتابزده داوری نکنید.؟؟؟؟؟؟؟
۱۷ دی ۹۲ ، ۱۸:۳۴ میثم-شیعه
برادر عزیز این ها همه اسراف است آیاتی که شما آوردی هیچ ربطی به این موضوع ندارد و حدیثتان هم بسیار از نظر سند ضعیف است احادیث بسیاری بر ضد فرمایش شما وجود دارد.
حضرت صادق از پدر بزرگوارش روایت می کند که" إن قبرَ النبیِّ nرُفع شبراً من الأرض = قبر پیغمبر فقط یک وجب از زمین بالا آمده بود" و خود پیغمبر o فرمود: " لَا تَتَّخِذُوا قَبْرِی قِبْلَةً وَلَا مَسْجِداً فَإِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَعَنَ الْیَهُودَ حَیْثُ اتَّخَذُوا قُبُورَ أَنْبِیَائِهِمْ مَسَاجِدَ = قبر مرا قبله قرار ندهید و مسجد نکنید زیرا خدای تعالی یهود را برای اینکه قبور پیغمبران خود را مسجد کرده بودند لعنت فرمود".

در "معانی الأخبار" آمده است: " عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ عُبَیْدٍ رَفَعَهُ عَنِ النَّبِیِّ n أَنَّهُ نَهَى عَنْ تَقْصِیصِ الْقُبُورِ وَ هُوَ التَّجْصِیصُ = پیامبر o از گچ کاری گورها نهی فرمود"

 "فقه الرضا" روایت کرده: " فخرج علیٌّ A إلى الناس فقال... وهل تعلمون أنه n لعن من جعل القبور مصلَّى و لعن من یجعل مع الله إلهاً = علی (ع) به سوی مردم آمد و فرمود آیا می دانید که رسول خدا o کسی را که قبر ها را مصلی و جای نماز خواندن قرار دهد لعنت کرده است و کسی که با خدا معبودی دیگر قرار دهد نیز لعنت فرمود؟", یعنی هر دو مشرک اند!!

در محاسن برقی از جراح مداینی از حضرت ابی عبد الله صادق (ع) روایت شده که فرمود :" لَا تَبْنُوا عَلَى الْقُبُورِ وَلَا تُصَوِّرُوا سُقُوفَ الْبُیُوتِ فَإِنَّ رَسُولَ الله n کَرِهَ ذَلِکَ = بر قبرها بنا نکنید و سقفهای خانه ها را نقاشی نکنید برای اینکه رسول خدا o این عمل را مکروه می داشت".
 در مجالس شیخ صدوق از حضرت صادق (ع) روایت کرده که آن حضرت از آباء بزرگوارش روایت نمود و گفت رسول خدا o از گچ مالی نمودن قبر و نماز خواندن در آن نهی فرمود.
در کتاب تهذیب شیخ طوسی و وسائل الشیعه باب 44 از ابواب دفن آورده اند: "عَنْ عَلِیِّ بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا الحَسَنِ مُوسَى A عَنِ الْبِنَاءِ عَلَى الْقَبْرِ وَالجُلُوسِ عَلَیْهِ هَلْ یَصْلُحُ؟ قَالَ: لَا یَصْلُحُ الْبِنَاءُ عَلَیْهِ وَلَا الجُلُوسُ وَلَا تَجْصِیصُهُ وَلَا تَطْیِینُهُ = علی بن جعفر می گوید از برادرم حضرت موسی بن جعفر (ع) سؤال کرد که آیا ساختمان روی قبر و نشستن بر روی آن خوب است؟ فرمود: نه ساختمان روی قبر خوب است و نه نشستن بر روی آن, نه گچ کاری آن و نه گل مالی نمودن آن".

 برای اطلاع بیشتر به این لینک مراجعه کنید

به هر حال زیاده روی ما در این امر مشهود است.

با سلام
من برای شبه ای که ایحاد شده نظری دارم که فکر میکنم اگر مقداری فکر کرد میشه به این جور شبهات پاسخ داد.
1-از مردم عزیز میخوام از مراجع جلوتر حرکت نکنند و فکر نکنند که بیشتر از اون ها میدونند کسی که مرجع تقلید میشه 50-60سال درس و مطالعه و...که تخصصیه دین هستش میخونه تا بتونه بهترین نظر رو ارائه کنه اگر تو بحث ساخت حرم اسراف و گناهی رخ بده اواین کسایی که درموردش جبهه میگیرند مراجع اند،چه جوری به خودتون جرات میدید توی زمینه ای که تخصص ندارید فتوا میدید،اگر نیت شما امر به معروف نهی از منکر هستش در هر موضوعی ببینید مراجع تقلید چی گفتند.امیدوارم کمی فکر کنید
2-دوستان عزیز،در طول سالیان دراز غیبت امام زمان{ع}عارفان به نامی با حضرت در ارتباط بوده و در حال حاضر هستند اگر ساخت حرم باشکوه و زیبا ایرادی داشت مطمئنا حضرت گوش زد کرده و مردم رو از این عمل منع میکردند.
پاسخ:
سلام
ممنون از توجهتان.
دغدغه شما خوب و ستودنی است.
در باب بند اول کاش فقط به اینطور مسائل ختم میشد یعنی مسائل عملی. حتی در مسائل علمی نیز خیلی ها گمانشان این است که عالم دین هستند. در صورتی که حتی الفبای دین را نمی دانند. ادبیات عرب را که اول مقدمه علم دین است نمی دانند. ۲ کلام فقه و اصول بلد نیستند. اسم ۵ تا کتاب حدیثی و فقهی را فقط اسمش را نمی دانند. اما تصور می کنند علامه بحرالعلوم و فقه مبرز و اصولی کبیر و رجالی خبیر هستند.

مشرکان و بت پرستان مجسمه هایی از سنگ یا چوب می ساختند، وهنگامی که پیامبران به آنها نصیحت می نمودند که خدا این دست سازهای شما نیست ، در جواب می گفتند که ما  اینها را وسیله ارتباط با خدا می دانیم، دقیقا مشابه این استدلال را امروز شیعیان برای توجیه هزینه های خود برای ساخت ضریح وحرم و آیینه کاری و تزیین مقابر پیشوایان خود دارند و می گویند که اینها همه وسیله تقرب به خداست.

 

پاسخ:
ولی فرقش این است که این وسایل را خود خدا اجازه داده؛ اما وسائل بت پرستان مجوزی ندارد.
آخرین روزهای دولت دهم مقدار زیادی طلا ونقره جهت ساخت حرم یکی از یاران امام از کشور خارج شد مگر نه اینکه صنعتگران اصفهانی هستند یعنی اینقدر عجله داشتند صبر نکردند ضریع ساخته شود فقط خدا میدونه آنهمه طلا و نقره از کجا سر در آورد الان زنجان مصلی بزرگی ساختند که فقط بجز نماز جمعه استفاده دیگری نمی شود در حالی که ما اینهمه به بیمارستان ومدرسه و دانشگاه و رادیوتراپی نیاز داریم شما بیمارستان امام خمینی تهران را ببینید از شهرهای دور و نزدیک بیماران سرطانی به تهران می آیند و باید یک ماه با وجود بیماری طاقت فرسا آواره شهر تهران با آلودگی هوا و شلوغی و ترافیک و هزار مشکل دیگر باشند آیا ساخت مصلی و گنبد واجبه 
سلام آبادانی مقبره ها اشکالی نداردبلکه بعد فرهنگی هم دارد ولی حواسمان باشد مستحب رابر واجب ارجح نکنیم !به حکم قرآن کمک به نیازمندان واجب تر است یا طلا آرایی یک مقبره؟ واقعا متأسفم برای همه اسراف ها وحبس سرمایه هاچه در این زمینه چه در زمینه های دیگر در کشور که باعث شده با این همه ثروت مردم اینقدر بیچاره باشند
به امیری
مشرکان آنهایی را که میساختند میپرستیدند اما ما ائمه را مخلوق خدا میدانیم.
باسلام و خسته نباشید
باید عرض کنم شاید در جاهایی کمی (نه زیاد) اسراف شده باشد
ولی بنده این طور برداشت کردم:
اولا این کار یک بعد فرهنگی است
دوما کارهایی که ما برای ائمه انجام می دهیم نشانه ی اردت ما نسبت به اهل بیت است
سوما همانطور که دوستمان گفتند ا به خاطر اهل بیت است که به فقرا کمک می کنیم
چهارما بودجه به فقرا جداست نمی شود بودجه ی چیز دیگری را خرج چیز دیگر کرد
پنجما خود مردم پول ها و هدایاهایی که داده بودند وقف حرم شده بود و از نظر شرعی مشکل دارد صرف چیز دیگری شود
شیشما مجلل با شکوه بودن برای دنیا مشکل دارد نه برای اخرت
هفتما وقتی ادم به ضریح نگاه می کنه به خودش می گه امام حسین واقعا چه عظمتی داشتی (نه به خاطر طلا) به خاطر اینکه مردم به فکر شما هستند و شما چه کار کردید که الان این همه پیرو دارید

پاسخ:
علیکم السلام
ممنون بابت اظهار نظر
من فدای آن چهار امامی بشوم که هیچ ضریحی ندارن ولی روزانه هزاران زائر از سراسر دنیا دارند
این هم جواب تمام احادیث جعلی شما!!!! 
پاسخ:
ممنون بابت این نظر کاملاً مرتبط با پست
ای بابا طرف 98هزار میلیاردو برداشت در رفت اونوقت تو داری برا ساخت ظریحی که میخواد روقبر سیدوشهدا بره چونه میرنی واقعا تعجب داره برید اونایی که میلیاردی اختلاص کردنو جمع کنید
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما و تکر بخاطر به اشتراک گذاشتن مطالب جالب و خواندنی
خواستم به اطلاع شما عزیزان برسانم که اگر عشق ائمه در قلب شیعیان واقعی باشد،به هیچ وجه دست از زیارت قبور آن بزرگواران دست بر نمی دارند.این حرف یعنی اینکه اگر قبر آن بزرگواران مانند قبر امام حسین در زمان متوکل عباسی با خاک یکسان شود یا مثل آغا محمد خان قاجار گنبد طلا براش ساخته بشه هیچ فرقی نمی کنه چون ما به تربت پاک کربلا و قداست اشخاصی که در آن خاک شده اند به کربلا می رویم نه بخاطر زیورآلات و طلاکاری های مرقد.
لازم به توضیح است که همه فرمایشات شما قابل قبول است ولی به نظر شما ساخت گنبد طلا و ضریح طلا و ایوان طلا و ... چه کمکی به مردم و عقاید آنها می کند؟
آیا این اعمال باعث دوری برخی از مردم از عقاید صحیح نمی شود؟
آیا ائمه که نان شب خود را به فقراء می بخشیدند با این اعمال موافقند؟
خاک تو سرت با این جواب دادننت زمین و زمانو به هم دوختی و چار تا روایت من دراوردی آوردی باش فساد و اسرافو می خوای توجیه کنی ؟؟؟ 
نکنه دستت تو جیب دلالای ساخت امامزاده های جعلی و حرم امام هاست ؟

۲۶ شهریور ۹۴ ، ۰۲:۰۳ خانم فرهنگی
با این کارها به این ملت ظلم کرده اید تا کی جهل و نادانی این کارهای خرافاتی را ول نمیکنید آیا در دین های دیگر پیامبری نداشتند چرا فقط مسلمانان اینقدر کوته فکر و جاهلند من اصلا راضی نیستم این همه اسراف از مال ملت یا از جهل ملت سواستفاده کردن . من افتخار میکنم که از وقتی عاقل شدم یک ریال در راه این خرافاتها خرج نکردم به هیچ کس هم اطمینان ندارم کمکم را مستقیما به دست نیازمندان که میشناسم میرسانم و بسیار خوشحالم .
با سلام بنده با دانش کمی که از دین دارم موافق تعظیم تکریم و محبت امامان هستم ولی مگر کعبه جز یک ساختمان چهر ضلعی ساده از جنس سنگ نیست و همیشه خانه خداست با تمامی سادگی ولی با عظمت  حتما اگر کعبه در ایران بود از آجرهای طلا می ساختید
باسلام خیلی ممنون ازپاسختان،وذرضمن پیام آقای سجادهم بسیارخوب بودوبنده هم موافق هستم،ازایشان هم تشکرمیکنم.بعضیها اظهارنظرهایشان بسیارابتدائی بود.مخصوصاپیام آقای دلال که ازطرزحرف زدنشان معلوم بود.
سلام شکوه و جلال یه بحث کاملا عقلانی و منطقی هست برای برگزیده ها. و مقایسه اون کاملا غیر منطقی با بحث فوق. انشاله با ظهور امام زمان عج این تردید ها و شبهه افکنی ها تمام بشه و یه خواهش از دوستان زمان ظهور که نزدیک بشه خمه می شن یه نظر و یه صدا. اونم من درست می گم .نباشیم اینطور . انشاله که خوب فک کنبم به یاری خودشون.  

به نظر من نفس عمل بد نیست. این کار یعنی عرض ارادت و خلوص. اما در دوره ای که این همه جوان بی کار داریم آیا نمی شد با این طلاها کارگاهی زد برای جوانان تا کاری مهیا شود و ازدواج کنند؟ اگر درصد فقر و بدبختی این همه نبود این کار قابل قبول بود. البته شنیده ام کل پول نقدی که برای ضریح مقدس حضرت اباعبدلله صرف شده حدود 7 میلیارد تومن است که تقریبا پول 3-4 تا پورشه می شود که بی شمار در کشور در حال ترددند. به امید روزی که همه اسراف کاری ها مثل چندبار رفتن به مکه و عتبات، سفر به مالزی و آنتالیا و ترکیه و هر کاری که باعث خروج بی ضابطه سرمایه از کشور شود اصلاح شود.
با سلام
خدمت امام زمان عج الله
ایا امام حسین علیه سلام در زمان حیاتش نمی توانست از بیت المال برای ساخت کاخ و قصرش خرج کند اونوقت مردم بخاطر چشم انداز کاخ با توجه به نظر شما به ایشان ارادت داشتند و سرنوشت امام. حسین ع این طور نمیشد
البته اگه واقعا راست میگید با اون همه املاک و اوقاف با درامد زایی بالا اینهمه مردم فقیر در مشهد هست چطور ممکنه این. با این همه در امد سیرمونی نداشته باشید و به اسم امامان معصوم جیبتون رو پر پول کنید
الهم عجل لولیک الفرج و لعن الله اعداهم
با سلام
مطلب کاملی بود ،
وانشالله این بررسی های علمی روز به روز بهتر و بیشتر شود
پاسخ:
سلام
ممنون
۱۱ آذر ۹۴ ، ۰۰:۱۹ ایرانی بدبخت
جمع کنین خودتونو با توجیه های مسخره تون اه
1-حقیقت اینه که تواینترنت هرجا اسم یه موسسه ی خیریه هست فقط یه شماره حساب داده واسه واریز وجه اما هیچوقت ننوشته که فقرا چطور میتونن ازکمک موسسات بهره مند بشن 2-چطور ممکنه اون انسان کاملی که تو نخلستان کار میکرد تاشبها نتیجه کارشو بدوش بکشه وبرای نیازمندان ببره راضی میشه واسه مقبره خودش وفرزندانش طلاکاری بکنن وآیا امیر المومنین نمیتونست واسه پیغمبر ضریح طلا بسازه؟؟؟3-وقتی خداوند انسان رو اشرف مخلوقات قرار داد پس دردرجه اول بنده خداهم باید به فکر اشرف مخلوقات باشه4 -ادب واحترام به انسانهای کامل وبی نظیری مثل معصومین قلبی است  وبازروزیور نمی شود ارادت را نشان داد این سطح فکر انسانهای ظاهر گراست...دستهای لرزان کودک 5ساله ای که دور میدان شهر در سرمای زمستان فالهای حافظش را می خواست بفروشد هنوز خاطرم را بارانی میکند.....کجاست دستان پرمهر علی 
با سلام و خسته نباشید
خدا وکیلی اگه امام حسین زنده بود راضی به این کار میشد.
خواهشا تجمل گرایی رو ول کنید
تو ایران بعضی از مردم دارن از گشنگی میمرن. و ما داریم برای امام حسین ضریح از جنس طلا میسازیم.
خدا لعنت کنه هرکسی رو که به فکر مردم نیست.
اصلا خدا قبول نمیکنه.
سلام..وااااااای محمد..اینا چیه نوشتی؟
پاسخ:
سلام
ساختن ضریح امام حسین برای تثبیت پایه های حکومت ایران است. آخوند هایی که به احترام جاه و مقام و ثروت بی حد رسیدن و سایر مردم مسلمان هم هیچ اعتراضی نمیکنن! که چرا مثلا پسر یا نوه فلان آخوند در خارج از کشور زندگی میکند و با آنها زنا میکند. ما ملت ایران که مورد تهاجم اعراب قرار گرفتیم و 700 سال بنی عباس و بنی امیه از ما باج و خراج گرفتن و به زنهای ایرانی تجاوز کردند. اعراب بی تربیتی که زنهای دربار ساسانی را به عنوان برده در مدینه می فروختند. برای هیچکس حرمتی قایل نیستند. انسان اگر شخصیت دارد بهش بر می خوره بعضی از مردم ایران باز داستانهای بی سر و ته این اعراب را روزانه مرور می کنند و با شرکت در مساجد و راهپیمایی ها دکان اقتدار این آخوندهای بیمقدار را پر می کنند. روی صورت زنهای ما اسید ریخته می شود که چرا بیحجاب هستند. دگر اندیشان اعدام می شوند و باز ملت مسلمان سکوت کرده و مرد ایرانی خیالش راحت است که زن زشت خودش در پشت چند کیلو لباس محفوظ است. آخر چرا این طرز فکر؟ چرا به قهقرا رفتیم و نسل ها سوختند؟ چرا ما مردم ایران اینطور شدیم؟ آیا بی شخصیتی سکوت و چاپلوسی عده ای از مشتی دهاتی سفاک و خونریز ما را به اینجا نکشانید؟ که به ما توهین می شود و در کوچکترین مسایل زندگی آدم دخالت می شود. حقی که هر انسانی دارد از او گرفته می شود به خاطر مشتی کتاب پوچ حدیث....ما به کجا رفتیم؟!!
ساختن ضریح امام حسین برای تثبیت پایه های حکومت ایران است. آخوند هایی که به احترام جاه و مقام و ثروت بی حد رسیدن و سایر مردم مسلمان هم هیچ اعتراضی نمیکنن! که چرا مثلا پسر یا نوه فلان آخوند در خارج از کشور زندگی میکند و با آنها زنا میکند. ما ملت ایران که مورد تهاجم اعراب قرار گرفتیم و 700 سال بنی عباس و بنی امیه از ما باج و خراج گرفتن و به زنهای ایرانی تجاوز کردند. اعراب بی تربیتی که زنهای دربار ساسانی را به عنوان برده در مدینه می فروختند. برای هیچکس حرمتی قایل نیستند. انسان اگر شخصیت دارد بهش بر می خوره بعضی از مردم ایران باز داستانهای بی سر و ته این اعراب را روزانه مرور می کنند و با شرکت در مساجد و راهپیمایی ها دکان اقتدار این آخوندهای بیمقدار را پر می کنند. روی صورت زنهای ما اسید ریخته می شود که چرا بیحجاب هستند. دگر اندیشان اعدام می شوند و باز ملت مسلمان سکوت کرده و مرد ایرانی خیالش راحت است که زن زشت خودش در پشت چند کیلو لباس محفوظ است. آخر چرا این طرز فکر؟ چرا به قهقرا رفتیم و نسل ها سوختند؟ چرا ما مردم ایران اینطور شدیم؟ آیا بی شخصیتی سکوت و چاپلوسی عده ای از مشتی دهاتی سفاک و خونریز ما را به اینجا نکشانید؟ که به ما توهین می شود و در کوچکترین مسایل زندگی آدم دخالت می شود. حقی که هر انسانی دارد از او گرفته می شود به خاطر مشتی کتاب پوچ حدیث....ما به کجا رفتیم؟!!
سلام چرا هیچکدومتون دادتون از سفرهای شمال و اروپای ملتمون و پولهایی که توش خرج میشه در نیمده؟؟؟چرا پولی که بابت خرید سگ یه عده مرفه بی . . . . میدن دلتون رو به درد نمیاره؟؟؟؟تا حالا سرچ کردین ببینین هزینه ی فقط یک سال ایرانیان فقط به ترکیه چقدره؟؟؟؟؟هیچکدوم. از اینا اسراف نیست؟؟؟؟؟ولی تاهزاران نفر عاشق امام حسین با عشق ورضایت کامل پول یا طلایی برای ساخت ضریح آقا میدن دادتون درمیاد؟؟؟؟؟برید جمع کنید این افکار پوچ و نشأت گرفته از تبلیغ وهابیت رو!!!!یه ذره با وجدان باشید مطمئنم همون مردمی که برای ساخت حرم ائمه پول خرج میکنن به فکر کمک به فقرا هم هستند چون سیره ی امامشون این بوده ولی اون کسائیکه سفر اروپا و شمال و. وووووووهر ساله شون ترک نمیشه و میلیونها تومن پول برا خرید سگ و نگهداری ازس میده دریغ از یک ریال کمک به فقرا!!!!!!
زهراجونم ترکیه رفتن چه ایرادی داره..اصلا بحث روی هدر دادن پول و اسراف و هوسرانی نیست عزیزمن....من خیلی ساده میگم شما وجدانا میتونی ائمه عزیزمون و با کاخ و جلال و جبروت  تصور کنی؟

پیش از پرداختن به بحث فوق، لازم است تأکید شود که در اینجا هزینه نمودن برای ریشه ­کنی فقر، انکار نمی­گردد، بلکه کمک به مستمندان، از نگاه تمامی مسلمانان و شیعیان عملی پسندیده و بلکه موکّد است. بسیاری از افرادی که پول خود را صرف هزینه ­های مقابر اولیای دین می­کنند، کمک­های شایانی نیز به افراد تهی­دست می­نمایند. مطالبی که در ادامه مایل به بیان آن هستیم، در اثبات پسندیده بودن هزینه­ های صرف شده برای حرم­های شریفه، در کنار کمک­های مادی و معنوی به افراد مستمند است.

پیش از صحبت دربارۀ خوبی و یا بدی این مسأله، لازم است روشن شود که محل استحصال هزینه‌های فوق از کجاست. غالباً افرادی که اینگونه سؤالات را مطرح می‌نمایند، با اشاره به اینکه این هزینه‌ها توسّط «ستاد بازسازی عتبات عالیات» صورت می‌گیرد، برداشت آنها را از محلّ بیت المال می‌دانند. این که آیا همگی این مخارج توسّط این ستاد صورت می‌گیرد یا خیر، و اینکه آیا تمام درآمد این ستاد از محل بیت المال (مالی که متعلّق به مردم ایران است) می‌باشد یا خیر، نیازمند بررسی‌های جداگانه‌ای هستند که در این نوشتار نمی‌گنجد؛ امّا می‌توان به صورت کلّی بیان کرد که:

 «مال متعلق به شخص دیگر، بدون رضایت او قابل هزینه کردن نیست.»

 این جمله مورد اتّفاق در بین تمامی افراد متشرّع به دین اسلام است و یقیناً افرادی که در کار بازسازی و زیباسازی اماکن متبرّکه دست اندر کار هستند از این گروهند. حال اگر اثبات شود که گروهی مال دیگران را بدون اجازۀ آنها هزینه می‌کنند، این کار آنها محکوم است.

در مقابل باید توجّه داشت، در صورتی که محلّ درآمد ستاد بازسازی و موارد مشابه آن، از محل نذورات مردمی باشد که به نیّت بازسازی و زیباسازی این اماکن اهدا شده‌اند-که معمولاً نیز اینچنین است- هزینه کردن این اموال، جز برای این منظور، غیر مشروع و حرام است!

علاوه بر تمامی این مطالب، ذکر این نکته نیز مهم است که امروزه در جوامع مدنی، اکثریت مردم حقّی را برای دولت در خصوص هزینه نمودن منابع تحت اختیارش در مصارف عمومی قائلند. با توجّه به این نکته و همچنین در نظر داشتن جمعیت چند ده میلیونی زوّار ایرانی که سالانه به زیارت حرم­های شریف می­روند، می­توان نتیجه گرفت که حتّی اگر از منابع مالی تحت اختیار دولت نیز در این زمینه خرجی متناسب با تعداد افراد زائر صورت گیرد، از دید بسیاری از مردم معقول است.

با روشن شدن این مسأله، سؤال دیگری که باید به آن پرداخت این است که آیا هزینه کردن (از حساب بانی مخارج) در قبور ائمّه (علیهم السّلام) بهترین استفاده از منابع مالی است و آیا محلّ بهتری برای هزینه کردن آن وجود ندارد؟

در ابتدا باید توجّه نمود که اصولاً هر انسانی برای هزینه‌کردن داشته‌های خود محل‌های مشروعِ متنوّعی دارد. برای مثال شخصی که در اماکن متبرّکه هزینه می‌کند، هزینه‌های دیگری نیز دارد و همین فرد ممکن است در موقعیت‌های دیگر، کمک‌های فراوانی به مستمندان نماید. در اینجا اگر کسی ادّعا نماید که چون کمک به مستمندان کار خوبی است، پس تمامی مخارج باید در این زمینه صورت گیرد، باید گفت: این سخن به این معناست که افراد تمامی مخارج خود از قبیل مخارج خوراک (بیش از مقداری که برای زنده ماندن لازم است)، پوشاک (بیش از مقداری که برای پوشش لازم است)، تحصیل و... را می‌بایست صرف کمک به مستمندان نمایند. بدیهی است خود فرد مدّعی نیز چنین کاری را درست نمی‌داند و انجام نمی‌دهد.

تنها پرسش باقی مانده، در زمینۀ ارزشمند بودن پرداخت کمک‌های مالی در قبور ائمّه است. پاسخ این است که این عمل نه تنها مشروع، بلکه پسندیده و چه بسا لازم است. در اثبات این موضوع به ذکر چند دلیل می‌پردازیم.

تبلیغ «نمادهای نیک»، مطابق مرام‌های مختلف، همواره کار پسندیده‌ای به حساب می‌آید. این موضوع را می‌توان در میان تمام ملّت‌ها مشاهده نمود، برای مثال معمولاً از شخصیت‏های بزرگ تقدیر به عمل می­آید و حتّی پس از مرگ آنها یاد آنها گرامی داشته می­شود، از مقبره آنان به عنوان نماد مکتب، نشانۀ افتخار، تحت عنوان میراث آن فرهنگ محافظت می‏شود. حجّت‌های الهی، از شعائر و نشانه‏ های دین خدا هستند. یکی از راه‏های بزرگداشت آنان، علاوه بر حفظ آثار و مکتب آنها، حفظ و تعمیر قبور آنان است؛ مکانهایی که از آنان تعبیر به «بیوت نبیّ خدا» می‌شود (در اذن دخول این مکان‌های شریف می‌خوانیم). وقتی خانه‌ای منسوب به پیامبر خداصلّی اللهُ علیهِ وَ آلهِ وَ سلَّمَ شده است، به این معناست که این مکان برای ایشان بسیار عزیز است.

تعمیر و زیباسازی قبور ائمّه اطهار، علیهم السّلام، تعظیم شعائر الهی است و قرآن مجید آن را نشانه تقوای قلوب و تسلّط پرهیزگاری بر دل‌ها می‏داند: «وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ» (حج، آیه ۳۲). مقصود از شعائر در این آیه، نشانه‏ های دین الهی است. در اسلام در کنار تأکید بر حقیقت و روح تعالیم و معارف دینی، به امور ظاهری نیز اهمّیت داده شده است.

قرآن مجید به روشنی به ما دستور می‏دهد که به بستگان و خویشاوندان پیامبر گرامیصلَّی اللهُ علیهِ وَ آلهِ وَ سلَّمَ مهر ورزیم: «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلاَّ الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبى» (شوری، آیه ۲۳)؛ و مسلّماً یکی از راه‌های ابراز علاقه به خاندان رسالت، حفظ و بزرگداشت مرقدهای آنان است. همین عشق و علاقۀ فراوان شیعیان به اهل بیتعلیهم السّلام سبب شده که آنان همواره سعی کرده‏ اند زیباترین هنرهای معماری، آینه‏ کاری و کاشی‏کاری را در حرم‌ها و بناهای متعلّق و منتسب به ایشان، به کار برند و ارزنده‏ترین و با ارزش‏ترین فلزات، مانند طلا، نقره و سایر جواهرات را وقف آن قبور مطهّر نمایند، و در تزیین گنبد و بارگاه آن بزرگان استفاده کنند. اینها، نشانۀ تعظیم شعائر و بیانگر شکوه و اجلال آن بزرگواران نزد مردم است، به گونه‌ای که دیدن این حرم‌های نورانی، یادآور عظمت معنوی و مقام والای صاحب آن بارگاه می‌شود.

روایات بسیار متعدّدی با مضمون تأکید بر زیارت قبور حجج الهی وجود دارد(۱). تأمین امکانات و زیباسازی این اماکن، می‌تواند در ایجاد احساس امنیت و آرامش زائران، نقش به سزایی داشته باشد، و در حقیقت نوعی خدمت به زوّار تلقّی شود.

از طرف دیگر این زیباسازی‌ها می‌تواند باعث شود که افرادی که با ائمّۀ اطهار آشنایی چندانی ندارند، با دیدن این زیبایی‌ها دربارۀ شخصیت صاحبان این مقبره‌ها کنجکاو شده و به تحقیق در این زمینه بپردازند؛ و همین امر می‌تواند زمینۀ هدایت آنها را فراهم سازد و مشخّص است که هدایت افراد، ارزشی فراتر از تصوّر دارد(۲). حتّی می‌توان ادّعا کرد تکریم و تجلیل یک شخصیت بی نظیر در کلّ بشریت مانند حجت خداوند، می‌بایست تفاوتی با تکریم دیگر شخصیت‌های مورد احترام و یا سلاطین داشته باشد، تا تصوّر نوعی همسانی برای بینندگان حاصل نشود. به عبارت دیگر هزینه‌ای که در این زمینه صورت می‌گیرد را باید در مقایسه با بزرگی مقام اهل بیتعلیهم السّلام، در نظر گرفت، «هیچ اسرافی در خیر نیست».(۳)

در اینجا مناسب است اندکی نیز از لحاظ کمّی به این خرج‌ها دقت شود.

 در ابتدا در مورد طلای مورد استفاده در گنبدها باید گفت که در واقع این طلاها، ورقه‌های نازکی هستند که روی گنبد کشیده می‌شوند. با توجه به اینکه طلا، فلزی است که هرگز زنگ نمی‌زند، تیره نمی‌شود و همیشه شفافیت خود را حفظ می‌کند، شاید جزء معدود گزینه‌های موجود برای پوشش گنبد باشد.

بعضاً دیده می‌شود که برخی معترضین، علّت فقر، سیاه‌بختی، محرومیت، شوریدگی و سایر مشکلات ایرانیان، علیرغم ثروت بی حدّشان در منابع نفت و گاز و طلا و مس و سایر فلزّات را هزینه‌های انجام شده در بازسازی و زیباسازی اماکن متبرّکه می‌دانند و یا به آن مربوط می‌دانند! در این نکته علاوه بر پاسخ‌های ذکر شده در مورد محلّ استحصال این هزینه‌ها، و احترام به حقّ مالکیت بانیان این خرج‌ها، باید گفت:

با یک محاسبۀ سرانگشتی می‌توان مشاهده کرد که با سرشکن شدن هزینه‌های بازسازی، توسعه و زیباسازی این محل‌ها بر تعداد فقرا، چه مقدار مشکلات فقر ریشه‌کن خواهد شد؛ در صورت محاسبه خواهیم دید که به هر فرد فقیر بیشتر از چند هزار یا حداکثر چند ده هزار تومان نخواهد رسید. حال می‌توان پول ناچیزی که به هر فرد فقیر می‌رسد را با اثر تربیتی موجود در این اماکن مقایسه نمود؟!

مطلب دیگر این است که در تمام دنیا، مخارج عُرفی به سمت ریشه کنی فقر پیش نمی‌رود و حتّی در بسیاری از موارد عقلانی نیز نیست. در ایران نیز هزینه‌های بسیاری توسّط ارگان‌های مختلف دولتی انجام می‌شود، که از درآمدهای ملّی به دست آمده است (بر خلاف هزینه‌های حرم‌های ائمّه علیهم السّلام)؛ امّا توجیه بسیاری از آن‌ها اثبات نشده است. به عنوان مثال می‌توان به این موارد اشاره کرد: هزینه در راه پیشرفت علوم (بدون ارزیابی میزان سوددهی)، هزینه‌های ساخت مکان‌های تفریحی، هزینۀ ساخت ساختمان‌های خاص (مانند برج‌ها)، هزینه‌های تحقیقات فضایی و علوم محض، و... . در اینجا سؤال این است که چرا تا این مقدار حساسیت بر بازسازی اماکن مقدّسۀ شیعیان وجود دارد، در حالی که هزینه‌های آن از محلّ درآمدهای ملّی و عمومی نیست (با وجود این که سود این اماکن برای عموم است)، امّا کمتر مناقشاتی بر سر توجیه سنجی سایر خرج‌ها که از محلّ درآمدهای عمومی است، انجام می‌گیرد؟!

مطلب فوق شاهد این مدّعاست که مقابر ائمۀ شیعه، علیهم السّلام، از نمادها و سرمایه‌های شیعیان است و دشمنان شیعه تمام تلاش و حتی جان خود را بر سر راه نابودی آن گذاشته‌اند. این موضوع خود اهمّیت مقابر اهل بیت علیهم‌السّلام را در هویت تشیع نشان می‌دهد. در صورتی که این هزینه­ ها بی­فایده بود، دشمنان تا این حد برای مقابله با آن هزینه نمی­کردند.

مطالب فوق، اکثراً به دلایل عقلی بر صحّت بازسازی و زیباسازی قبور ائمّه اشاره داشت. در ادامه به چند دلیل نقلی می‌پردازیم. در قرآن کریم آمده است:

وَکَذلِکَ أَعْثَرْنا عَلَیهِمْ لِیعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ أَنَّ السَّاعَهَ لا رَیبَ فِیها إِذْ یتَنازَعُونَ بَینَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقالُوا ابْنُوا عَلَیهِمْ بُنْیاناً رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قالَ الَّذِینَ غَلَبُوا عَلى‏ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیهِمْ مَسْجِداً(۴)

ترجمه: و این چنین مردم را متوجه حال آنها کردیم تا بدانند وعده (رستاخیز) خداوند حق است و در پایان جهان و قیام قیامت شکى نیست، در آن هنگام که میان خود در این باره نزاع مى‏کردند: گروهى مى‏گفتند بنائى بر آن بسازید (تا براى همیشه از نظر پنهان شوند و از آنها سخن نگوئید که) پروردگارشان از وضع آنها آگاه‌تر است (ولى آنها که از رازشان آگاهى یافتند و آن را دلیلى بر رستاخیز دیدند) گفتند ما مسجدى در کنار (مدفن) آنها مى‏سازیم (تا خاطره آنها فراموش نشود).

تفسیر: ظاهر تعبیر قرآن این است که اصحاب کهف سرانجام بدرود حیات گفتند و به خاک سپرده شدند و کلمه «علیهم» شاهد این مدعا است، سپس علاقه‌مندان به آنها تصمیم گرفتند معبدى در کنار آرامگاه آنان بسازند، قرآن این موضوع را در آیات فوق با لحن موافقى آورده است و این نشان مى‏دهد که ساختن معبد به احترام قبور بزرگان دین نه تنها حرام نیست (آن چنان که وهابی‌ها مى‏پندارند)، بلکه کار خوب و شایسته‏ اى است.

اصولا بناهاى یادبود که خاطره افراد برجسته و صفات آنان را زنده مى‏دارد، همیشه در میان مردم جهان بوده و هست و به نوعی قدردانى از گذشتگان، و تشویق براى آیندگان در آن نهفته. اسلام نه تنها از این کار نهى نکرده بلکه آن را مجاز شمرده است.

وجود این گونه بناها یک سند تاریخى بر وجود این شخصیت‌ها و برنامه و تاریخشان است، به همین دلیل پیامبران و شخصیت‌هایى که قبر آنها متروک مانده تاریخ آنها نیز مورد تردید و سؤال قرار گرفته است. این نیز واضح است که این گونه بناها کمترین منافاتى با مسئله توحید و اختصاص پرستش به اللَّه ندارد؛ زیرا احترام مطلبى است و عبادت و پرستش مطلبى دیگر.(۵)

در روایتی از امام صادق علیه السّلام، داریم:

عَنْ أَبِی عَامِرٍ السَّاجِیِّ وَاعِظِ أَهْلِ الْحِجَازِ قَالَ: أَتَیْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع فَقُلْتُ لَهُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا لِمَنْ زَارَ قَبْرَهُ یَعْنِی أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ عَمَرَ تُرْبَتَهُ؟

 قَالَ یَا أَبَا عَامِرٍ! حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ- عَنْ عَلِیٍّ ع أَنَّ النَّبِیَّ ص قَالَ لَهُ وَ اللَّهِ لَتُقْتَلَنَّ بِأَرْضِ الْعِرَاقِ وَ تُدْفَنُ بِهَا.

 قُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ! مَا لِمَنْ زَارَ قُبُورَنَا وَ عَمَرَهَا وَ تَعَاهَدَهَا؟

 فَقَالَ لِی یَا أَبَا الْحَسَنِ! إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ قَبْرَکَ وَ قَبْرَ وُلْدِکَ بِقَاعاً مِنْ بِقَاعِ الْجَنَّهِ وَ عَرْصَهً مِنْ عَرَصَاتِهَا وَ إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ قُلُوبَ نُجَبَاءَ مِنْ خَلْقِهِ وَ صَفْوَتِهِ مِنْ عِبَادِهِ تَحِنُّ إِلَیْکُمْ وَ تَحْتَمِلُ الْمَذَلَّهَ وَ الْأَذَى فِیکُمْ فَیَعْمُرُونَ قُبُورَکُمْ وَ یُکْثِرُونَ زِیَارَتَهَا تَقَرُّباً مِنْهُمْ إِلَى اللَّهِ مَوَدَّهً مِنْهُمْ لِرَسُولِهِ أُولَئِکَ یَا عَلِیُّ الْمَخْصُوصُونَ بِشَفَاعَتِی وَ الْوَارِدُونَ حَوْضِی وَ هُمْ زُوَّارِی غَداً فِی الْجَنَّهِ

یَا عَلِیُّ! مَنْ عَمَرَ قُبُورَکُمْ وَ تَعَاهَدَهَا فَکَأَنَّمَا أَعَانَ سُلَیْمَانَ بْنَ دَاوُدَ عَلَى بِنَاءِ بَیْتِ الْمَقْدِسِ

وَ مَنْ زَارَ قُبُورَکُمْ عَدْلُ ذَلِکَ لَهُ ثَوَابُ سَبْعِینَ حَجَّهً بَعْدَ حَجَّهِ الْإِسْلَامِ وَ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ حَتَّى یَرْجِعَ مِنْ زِیَارَتِکُمْ کَیَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ فَأَبْشِرْ وَ بَشِّرْ أَوْلِیَاءَکَ وَ مُحِبِّیکَ مِنَ النَّعِیمِ وَ قُرَّهِ الْعَیْنِ بِمَا لَا عَیْنٌ رَأَتْ وَ لَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَ لَا خَطَرَ َ عَلَى قَلْبِ بَشَرٍ وَ لَکِنَّ حُثَالَهً مِنَ النَّاسِ یُعَیِّرُونَ زُوَّارَ قُبُورِکُمْ بِزِیَارَتِکُمْ کَمَا تُعَیَّرُ الزَّانِیَهُ بِزِنَاهَا أُولَئِکَ شِرَارُ أُمَّتِی لَا نَالَتْهُمْ شَفَاعَتِی وَ لَا یَرِدُونَ حَوْضِی.

ترجمه: راوی از حضرت صادق (ع) می‌پرسد: ای فرزند رسول خدا! کسی که قبر امیرالمؤمنین علیه السّلام را زیارت کند و قبر او را آباد و تعمیر کند چه پاداش و ثوابی دارد؟

حضرت صادق (ع) در پاسخ از جدش رسول خدا (ص) نقل می‌کند که خطاب به امیرالمؤمنین (ع) فرمود: به خدا قسم تو در سرزمین عراق کشته خواهی شد و در آن جا مدفون می‌شوی. امیرالمؤمنین(ع) می‌پرسد؟ یا رسول الله! کسی که قبر‌های ما را زیارت کند و آن را آباد کند و با آن قبرها مأنوس باشد چه پاداشی دارد؟

پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمود: ای اباالحسن! خداوند قبر تو و فرزندانت را قطعه‌ای از قطعه‌ها و عرصه‌های بهشت قرار داده‌است و دل‌های برگزیدگان خلقش و بندگانش را مشتاق زیارت شما قرار داده است. آنها ذلت و خواری و اذیت را در راه زیارت شما تحمل می‌کنند و قبر‌های شما را برای تقرّب به خدا و دوستی رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم آباد می‌کنند و پی در پی قبور شما را زیارت می‌کنند.

یا علی (ع)! فردای قیامت، شفاعت خاص من شامل اینها است و اینها وارد برحوض می‌شوند و زیارت کنندگان من خواهند بود.

یا علی! هرکس قبرهای شما را آباد کند و با آنها مانوس باشد مانند کسی است که به حضرت سلیمان (ع) در ساختن بیت المقدس کمک کرده است.

و هر کس قبور شما را زیارت کند ثوابش معادل حج واجب و هفتاد حج دیگر پس از آن است و وقتی بر می‌گردد از گناهانش بیرون می‌رود مانند کسی که از مادر متولد شده است. پس دوستان و دوستدارانت را به نعمتهایی که هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و به ذهن هیچ انسانی خطور نکرده بشارت ده و جمعى از اراذل مردمان و بدترین خلق خدا سرزنش کنند زیارت‏ کنندگان شما را به سبب زیارت، چنان که سرزنش مى‏کنند زناکاران را به زنا؛ این جماعت بدترین امّت منند؛ ایشان را شفاعت نخواهم کرد و در حوض کوثر بر من وارد نخواهند شد.(۶)

در انتها به عنوان نمونه به یکی از سؤالاتی که در این زمینه از مراجع پرسیده‌ایم و پاسخ ایشان را ذکر می‌کنیم:

با سلام

آیا هزینه کردن برای ساخت ضریح هایی از طلا و نقره برای حضرات اهل بیت (علیه السلام) در شرایطی که بسیاری از شیعیان و حتی غیر شیعیان در مخارج روزمره ی خود مانده اند درست است؟

لطفاً کامل توضیح دهید چون این بحث در فضای مجازی به صورت شبهه و سوال بسیار مطرح شده است مخصوصاً بعد از رونمایی از ضریح جدید سیدالشهدا علیه السلام.

با تشکر

 

پاسخ:

بسمه تعالی

السلام علیکم

۱. مردم از اموال شخصی خود می پردازند.

۲. همین مردم در هر مورد به کمک نیازمندان می شتابند.

۳. با عظمت بودن مراقد مقدّسه از شعائر است و عبادت می باشد.

۴. در روایت آمده که در صدر اسلام پیشنهاد شد ستار کعبه را که قیمتی بوده بفروش برسد امیرالمؤمنین علیه السلام مانع شدند. و در زمان ما ستار خانه خدا خیلی قیمتی است که قابل وصف نیست، و با تشریفات خاصّی سالی یکبار بافته می شود.

۵. این سؤال هر چند به ظاهر بین شیعیان مطرح است ریشه وهّابی دارد.

۶. برای اداره امور زندگی فقرا در شریعت زکات جعل شده.

۷. هر چیزی در جای خود لازم است، شما پارک ها را، میادین ورزش را، ساختمان های ادارات را، جادّه ها را، دانشگاه ها و مدارس را... ملاحظه کنید، که خرج ضریح سیدالشهدا علیه السلام نسبت به یکی از آن ها چیزی نیست.

۸. ما در انتظار روزی هستیم که قبور ائمه بقیع علیهم السلام هم با عظمت هر چه تمامتر از اموال شخصی مردم در مقابل چشم و خشم دشمنان ساخته شود ان شاء الله.(۷)

 

 

در حاشیۀ بحث فوق خوب است اشاره‌ای نیز به منزّه بودن زیارت ائمّۀ اطهار علیهم السّلام، از شرک داشته باشیم. اتّهام شرک غالباً از سوی وهّابیون به شیعه زده می‌شود. این افراد شیعیان را به جُرم زیارت حجج الهی(ع)بت‌پرست می‌خوانند؛ و کمک به بازسازی و زیباسازی حرم‌های شریف آنان را رواج بت‌پرستی می‌دانند. پاسخ به این اتّهام‌ها جداگانه به صورت کامل داده‌شده، ولی در اینجا به صورت مختصر و در حاشیۀ مسئلۀ بازسازی، به این مطلب نیز پرداخته می‌شود.

 

پیش از شروع باید متذکّر شد که ممکن است واژۀ بت‌پرستی اصطلاحاً به بزرگ نمودن شیء و یا فردی بیش از اندازه‌ای که مستحقّ بزرگداشت است، اطلاق شود. در این مورد باید گفت که بزرگداشت ائمّۀ اطهارعلیهم السّلام، هیچگاه بیش از مقام آن حضرات نبوده است، و حتّی هرگز هیچ توصیف‌گری نتوانسته و نمی‌تواند آنها را آن طور که شایستۀ آنهاست بزرگ بدارد. این ادّعا دلایل نقلی فراوانی دارد که در اینجا به آن پرداخته نمی‌شود. هدف اصلی در اینجا بررسی جنبۀ دیگر واژۀ بت‌پرستی بود که در ادامه آمده است.

در مورد عمل پرستش به معنای دقیق کلمه (و نه معنای اصطلاحی)، که از سوی بنده انجام می‌شود، مسئلۀ بسیار مهم نیّت عمل است. به عبارت دیگر مهمترین شرط لازم و کافی، داشتن قصد پرستش است.

 نیّت پرستش لازم است، به این معنا که در صورتی که نیّت پرستش وجود نداشته باشد، پرستشی انجام نمی‌شود، هر چند که فرد در ظاهر کارهایی انجام دهد که ممکن است در عبادات انجام شود. برای مثال فردی به نیّت ورزش کردن ممکن است کمر خود را مشابه حالت رکوع خم کند، امّا بدیهی‌ست چون این فرد قصد پرستش چیزی را نداشته است، نمی‌توان گفت او در حال عبادت معبودی است.

در مقابل، نیّت برای پرستش شرط کافی نیز هست؛ به این معنا که اگر فرد در قصد خود چیزی را معبود خود بداند، این قصد برای پرستش کافی‌ست، و اگر هیچ عمل دیگری نیز انجام نشود، - در صورت وجوب انجام اعمالی خاص جهت پرستش آن معبود -  فقط می‌توان گفت شخص در اطاعت معبود خود کوتاهی کرده است.

بنابراین با استناد به اینکه هیچ یک از پیروان اهل بیتعلیهم السلام، در زیارت خود قصد پرستش ائمّه (ع)را ندارند؛ اتّهام بت‌پرستی و شرک به آنان وارد نیست. اگر تنها به دلیل بوسیدن مقابر، تجمّع به دور آنها و یا تبرّک جستن از آنها، این اتّهام به شیعیان وارد می‌شود، پس می‌توان سایر مسلمان‌ها و خود وهابیان را برای طواف به دور کعبه، که از جنس سنگ است، و همچنین دست کشیدن به حجرالأسود، بوسیدن جلد قرآن و... به شرک متّهم نمود. همچنین همۀ انسان‌ها اعمّ از مسلمان و غیر مسلمان را می‌توان به جرم بوسیدن کودکانشان بت پرست نامید!

منکر این نیستم که بعضی اوقات یه مقدار افراط میشه، ولی در کل طلا تنها فلزیه که زنگ نمیزنه و دوام خوبی داره. واسه اینه که یه لایه ی نازک روی بناها کشیده میشه.مثل ایوان طلای حضرت علی ع که تو این یکی دو ساله بعد از 300 سال قدمت نیاز به مرمّت پیدا کرد.
دلیل بعدی اینکه، ببینیم به چه دلیل وهابیّت و داعشی و سلفی و تکفیری و دشمنان شیعه مخالف این امر هستند و با بی شرمی حرمها و قبور بزرگان شیعه رو تخریب می کنند، حالا به نظرتون باید نتیجه گرفت که رضایت خدا و اهل بیت در دیدگاه و نظرات وهابی و صهیونیست و داعش و ... است یا در جهت مخالف اونها ؟!!!
و کلام آخر، به عقیده ی این حقیر، کسی که دست به خیره، در هر امری که لازم باشه از دیگران سبقت گرفته و کمک می کنه.از جمله در عتبات و... نمونه هاشم زیاد دوروبرمون می بینیم
حالا واسه اونایی که اعتقاد دارن کار درستی نیست و مخالفت می کنن، بیان به نظر و عقیده ی دیگران احترام گذاشته و دقیقاً اون جاهایی که میدونن درسته هزینه کنن.از فقرا گرفته تا سرطانیا و دیابتیا و ...
ان شاءلله که این دوستان در عمل مصداق فاستبقوا الخیرات رو نشون بدن و فقط شعار ندن و از دیگران ایراد نگیرن
من تمامی مطالب سایت شما درباره ساخت حرم امام حسین راخواندم
من شیعه علی هستم
شیعه زهرای پهلوشکسته
شیعه حسنی که تابوتش تیرباران شد
شیعه حسینی که شما وامثال شما ذره ای آبرو برایش باقی نگذاشته اید
شما با افکار پوسیدهتان آبروی حسین را بردید
چگونه جواب حسین را درقیامت میدهید...
چگونه درنزد زهرا قامت راست میکنید
خدارابه حق زهرای پهلوشکسته قسم میدهم که اگرقرارباشدشفاعت اهل بیت نصیب شماجماعت بی وجدان شود
وزهرا بخواهددست شمارابگیرد به والله که عدالت خدارامنکرمیشوم
شرم دارم باشما جماعت حرف زنم
شماباساختن حرم های کاخ گونه همه رابه یادکاخ سبزمعاویه ملعون میاندازید
بااحادیثی که ازخوددراورده اید آبرویی برای علی نگذاشتید
ساختن حرم چندده میلیاردی برای حسین نشانه دینداریست؟؟؟؟؟
مارابه یاد معاویه میاندازدیا سبب تقویت معنوی مامیشود؟؟؟؟؟؟؟
به مهدی قسم من این هارابااشک چشم تایپ کردم
ازخدامیخواهم انتقام ظلمی که شما درحق علی واولادش میکنیدرا ازشمابگیرد

انامن المجرمین منتقمون
والسلام
سلام..آقای معین حق باشماست..
مطالب وب وگاهی میخونم..فکر کنم بیشتر از شبکه های وهابی به اسلام ضربه میزنه...
آهای آقایی که اومدی اون اراجیفو که ساخته ذهن فاسد خودت به ائمه نسبت دادی حواست باشه که قبر وقیامتی هم هست
توشعورداری؟؟؟؟
تو دین داری؟؟؟
توانسانی؟؟؟
تو اصلا علی رومیشناسی؟
کدوم امام توزندگیش مرفه بوده که تو اومدی اون چرندیاتو به امام نسبت دادی وگفتی که امام گفته قبر مارو باشکوه بسازید؟؟؟؟؟
حیف ماکه اومدیم وقتمونو سر چرندیات تو گذاشتیم
جون مادرت یه کم خجالت بکش

بهترین جوابو معین بهت داد
آقامعین دمت گرم
سلام چه سخته تشخیص خوب و بود.میدونستید شمر دایی حضرت عباس بوده تو جنگ صفین کنارحضرت علی تامرز شهادت رفته.مطمینا توزمان حال دنیا پره از خوارج  اشایدم یکیش من باشم ای کاش امام زمان شما ها و منو روشن کنه واقعا گیج شدم هرگروهی حدیث میاره کدوم واقعیته؟!
خدایا انگار زمینت بی حجت شده است .اللهم عجل لولیک الفرج
سلام-------- 14 معصوم آنقدر ساده می زیستند که از مادیات دنیا چیزی برای خودشان نمی خواستند. علی که بر روی زمین و بر روی حصیر می خوابید و هنگام نماز زکات می داد چطور می تواند قبول کند که چنان آرامگاه اشرافی داشته باشد و دیگر معصومین نیز همینطور.
عقل نمی تواند قبول کند، من بر این باورم که شما با این کارتان آنها را از خودتان ناراحت می کنید و اگر آنها به دنیا رجعت کنند اولین کاری که می کنند خراب کردن قسمتهایی از آرامگاه هایشان که با زرق و برق ساخته شده است خواهد بود و برگرداندن آن به حالت ساده خواهد بود
دراین مورد باید دقت کرد به این مساله که آخرین امامان ما آرامگاه معصومینی را که قبل از خودشان از دنیا رفته اند به چه وضعیتی در آورده اند آیا آنها را بر زرق و برق کرده اند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پس ما هم چنین کنیم ولی اگر نه دیگر تفسیر آیات قرآن به نحو خود معنایی ندارد. اینها آیات متشابهند آنها که مرضی در دلهایشان دارند به نحو خود آنها را تفسیر و تحویل مردم می دهند
شاید یکی از مرضهایشان این باشد که درآمدسالیانه  اتبات عالیه ایران از درامد کشور واتیکان بیشتر است
-آیا خود ائمه(علیهم السلام) رضایت دارند که انسان ها برایشان این چنین حرم ها و ضرح هایی از طلا و... بسازند؟
- فلسفه شهادت امام حسین(ع) چه بود؟آیا بهتر نیست این هزینه های ساختن ضریح و... را صرف امر به معروف و نهی از منکر کنیم؟
با این کارامون امامانمون رو هم دنیایی کردیم.......
زر و سیم پر است از آلودگی و حب دنیایی به خدا قسم خود امامنوم هم راضی نیستند.....
چرا الکی به آیه و روایت الکی میچسبونیمشون....
خود اماما کی واسه خودشون از دنیا چیزی خواستند...
پیامبر ما رو حصیر مینشست....
چرا هیچ کدوم از امامن بزرگوارمون در زمان حیات واسه امام قبل از خودش از این کارا نکرد؟؟؟؟؟؟
چرا ادامه کار یه شاه و سلطان رو که در یه تاریخی از روی هر نیتی رو گرفتیم و با سرعت میریم؟؟؟
کجا داریم میریم؟؟؟؟؟
آیا درسته!! مملکتی که خودش از بسکی فقیر داره و بی خانمان دارد که از گرسنکی میمیرند و همدیگر را می کشند بعد ما طلا را به عربستانی یا زریها یی از امامان را تزئین کنیم بعد خود آن عربستان زریهای از طلا را آب می کنند دوباره بدل می گذارند .
این چه به نفع ما است  . یا مملکت ایران است . شاید به نفع روحانیون و سران ممکلت باشد.

از ماست که بر ماست.

خدا رحمت کنه شاهپور بختیار ملی گرا را که گفت: دیکتاتوری نعلین بدتر از دیکتاتوری چکمه است.

به خدا نمیدونم چی بایدبگم
ذهنمون شست وشوداده شده
این کارای شبیه معاویه یه طرف
استدلالای این برادرارو کجای دلمون بزاریم؟؟؟؟؟؟
آخه این مزخرفات چیه اینا تواین سایت نوشتن؟؟؟؟؟
واقعا خجالت نمیکشین؟؟
ماروخرفرض کردین؟؟؟؟؟؟؟
خدالعنتتون کنه
اصلا شمارو دراون حدی نمیبینم که بخوام باهاتون بحث کنم
فقط میگم به حق پهلوی شکسته زهرا خدا همتونو رسواکنه
شما آبروی امامارو بردین
خدا ازتون نگذره
اگر همه مسلمان و رازی باشند و مالشان حلال هم باشد و تزیین حرم ایمه مجاز هم بتشد باز هم ایا زیادی خرج کردن علاوه بر اینکه اسراف است باعث طمع راهزنان به بمبگذاری حرم ایمه اطهار نمی شود
فقط یه چند جمله میگم این بحث مسخره مومن نماها و مسلمان نماها رو تمام کنم. مردمی که پولشونو دادن اگه نیتش برای رضا خدا باشه مشکلی نداره. و اگر برای چیز دیگر هیچ ارزشی ندارد. پس شما کاری به کار بقیه نداشته باشید و سعی کنید خودتان درست راه دین را پیش بروید طبق قرآن. اگر حقی ضایع شده شما حرفتان را زدید و اونها خودشان باید جواب دهند و اگر نه این همه جوش خوردن برای چه. مردم پول خودشان بوده دوست دارند در راهی که خودشان صلاح میدانند هزینه کنند. اگر خدا میخواست مطمئنا بیماران هم شفا میافتند. 
تا وقتی افکاری مثل احمد تو جامعمون باشه آخرو عاقبت ما همینه
چراتبلیغات اینقد زیاده که مردم ما فکرکنن سعادت دنیا وآخرت تو ساختن ضریح واسه امام حسینه؟؟؟
شما حسین رو دکونی کردین برا کسب درامد خودتون
علی نون شبشو به یتیم میداد حرم با118کیلوطلا برا کی میسازین؟؟؟؟
محرم که ماه پولداری مداحاس
شما حسین رو یه جور دیگه به این ملت نشون دادین
شما مایه ننگ اسلامین مایه ننگ تشیع
احمد.توکه میای مارو مومن نما میخونی بایدشرم کنی
اینکه میگی شماراه خودتون روبرین حرفیه بسیارمزخرف وچرند
ما داریم جوش حماقت مردمو میخوریم
جوش حماقت تو وامثال تورو
اسم شیعه روشما وامثال شما گذاشتن توهین به شیعس
افکار پوسیده وکپک زده شما آبرویی برا حسین نزاشته
خدا ازتون نگذره

بسمه تعالی

دوستان توجه کنید

تردید ننمایید اگر برای همان فردی که ایجاد سؤال می‌کند «آیا خرج کردن برای حسینه یا مراسم یا زیارت بهتر است یا فقرا؟)، مراسمی مثل جشن نامزدی و عروسی یا سفر تفریحی و یا هزاران هزینه‌ی تفریحی و اسرافی دیگر پیش آید، هرگز فکر فقرا را به مخیله‌اش راه نمی‌دهد.

یک مثال ملموس:

شما در میان مسلمین و مؤمنینی که از توان مالی برخوردارند، بسیار دیده‌اید که روزی چند وعده سُفره‌ی آنچنانی می‌اندازند و غذای چرب و لذیذ می‌خورند، ماهی چند وعده نیز از پیتزا و مرغ سوخاری و فست فوت گرفته تا شیشلیک و برگ، غذای رستورانی می‌خورند، اما در عید فطر که نوبت به پرداخت فطریه برای سیر کردن گرسنگان می‌رسد، بحث می‌کنند که آیا برنج‌خوار هستند یا نان‌خوار و سعی می‌کنند آن که کمتر است را به خود اختصاص دهند. در حالی که اساساً نه نانخوار هستند و نه برنج‌خوار، بلکه گوشت‌خوار و لذیذ خوار هستند و یک وعده طعام نیز قیمتی ندارد که به این همه بحث بیارزد.

هیچ لزومی به «قیاس» یا قرار دادن «این به جای آن» وجود ندارد. شما از یک سو می‌توانید بگویید: «این فرد گرسنه است، پس من چرا به حسینه کمک کنم، بلکه برای او نان و گوشت می‌خرم» - از سوی دیگر می‌توانید بگویید: «البته عقل، قلب، روح و اعتقادات مردم، به مراتب مهم‌تر و حیاتی‌تر از معده‌ی آنهاست؛ مضاف بر این که با برپایی حسینه‌ها و مساجد، دین احیا می‌گردد و کمک‌های مالی به نیازمندان نیز به صورت مستمر و بیشتر صورت می‌پذیرد و ...»

پس، هر کس هر دلیلی برای توجیه کار خود می‌تواند بیاورد و این که گفته می‌شود به جای حسینه، مسجد، زیارت و عزاداری به فقرا و گرسنگان و ... کمک کنیم، ظاهرش قشنگ است، اما باطنش به خاطر اولاً دور کردن مردم از تفکرات و گرایشات اعتقادی و سرمایه‌های معنوی و ارتباط با اهل عصمت و اولیاء الله است و ثانیاً به خاطر مادی کردن فکر و قلب مردم است. و گرنه فرد مؤمن از هیچ کدام باز نمی‌ماند. هم به نیازمند کمک می‌کند، هم به مسجد و هیئت و هم زیارت می‌رود و همه نیز خیر و صواب است و ثواب دارد.

اما این که ثواب (پاداش) کدام بیشتر است؟

باید دقت کنیم که برای خدا چرتکه نیاندازیم، محاسبه حق‌تعالی عددی، ریالی، کیلویی و متری نیست و بسیار دقیق و عادلانه است و به قول معصوم علیه‌السلام: «خداوند متعال راجع به بهشت‌اش گول نمی‌خورد». لذا نزد خداوند متعال آن عملی [از واجب یا مستحب]، نیکوتر و مأجورتر است که با اخلاص بیشتری انجام پذیرد. خواه کمک به مستمند باشد و خواه زیارت یا عزاداری یا کمک به ساخت مسجد و مدرسه و بیمارستان.

ضربه شمشیر امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام، به خاطر شدت اخلاصش وزین‌تر و والاتر از عبادات انسان‌ها و ملائک گردید و نه به خاطر طول شمشیر و یا شدت ضربه.

از این رو خداوند متعال در کلام وحی تصریح می‌نماید که از این قربانی‌های شما، گوشت و خونش به من نمی‌رسد، بلکه اخلاص و تقوای شما ملاک محاسبه است:

«لَن یَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَکِن یَنَالُهُ التَّقْوَى مِنکُمْ کَذَلِکَ سَخَّرَهَا لَکُمْ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاکُمْ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِینَ» (الحجّ، 37)

ترجمه: هرگز [نه] گوشت‌هاى آنها و نه خون‌هایشان به خدا نخواهد رسید ولى [این] تقواى شماست که به او مى‏رسد این گونه [خداوند] آنها را براى شما رام کرد تا خدا را به پاس آنکه شما را هدایت نموده به بزرگى یاد کنید و نیکوکاران را مژده ده.

 

پس، اصلاً ذهن خود را درگیر این «این بهتر است یا آن»، یا «این به جای آن» ننمایید و سعی کنید با اخلاص و بصیرت، از هر صوابی (کار خیری) بهره‌ای ببرید

امامای ما خیلی مظلوم وغریبن،الهی بمیرم در راه الله و درراه امامام،این توجیهات رو واسه خودتون نگهدارید ای کاش خداوند توان وپولش رو بهم میداد خودم نوکراهل بیت
ع هستم و ضریح رو تموم طلا درست میکردم....
انسان چه خوبه کمک کردن به مردم رودسته بندی کنه وبنا به اولویت و درآمد کمک کنه
اما....اسراف ربطی نداره چجور مقبره خمینی شده گرونترین مقبره دنیا والا ثواب داشت که در راه خدا خرج بشه پس چی شد؟ جای خجالت داره واقعا متاسفم براتون....
سلام آقا محمد..چرا تو گروه ساکتی؟هرچند خودت میدونی چه برخوردی نشون میدن...
فکر نمیکنی خیلی متعصبی؟فقط یه کم فکر کن..امامای ما اندازه یه آدم معمولی که انصاف داشتن..یعنی خودشون راضی ان واسه حرمشون اینجوری خرج بشه.؟؟؟اگه راضی ان پس امام من نیستن..
در ضمن چرا دوستان مباحث وخلط میکنن..؟ما نمیگیم چشن نامزدی اسراف نیست البته زیاده رویش..یا چیزای دیگه...سیاست کشور ما دین وائمه اسلام وبه بازی گرفته...همه این بازیا از دوره صفویه وارد شده..وقتی روحانیت روی کار اومد..عوام جامعه هم که الحمدلله تعقل لا ممکن...
یه کشوری نهایتش بشیم مثل افغانستان وپاکستان البته اگه بشیم..
بیت المال چه جاهایی که خرج نمیشه..ایهاالناس حرم امام بهونه ست..ظواهر وبیخیال شین..چقدر انسان شدیم
چقدر انسان ساختیم
چقدر دست انسان وگرفتیم. 
ئمه حرم نمی خوان..آینه کاری وطلا کاری نمی خوان..جای مهر رو پیشونی نمی خوان..یه جو معرفت..یه جو انسانیت..
دوستان عزیز
من جوانی هستم 25 ساله خواهری دارم که فلج میباشه وخیلی مشتاق رفتن پا بوس اقام اباعبدالله هسته میخواستم بگم ما وضعیت مالی درستی نداریم اگر کسی دوست داشت به ماهم به اندازه وسعش کمک کنه شاید اقا مارو طلبید دوستان اگر کمکی داشتید به این شماره کارت بریزید به نام کیانوش گلستانی
6037991469600740
اولا این ادم این همه حرف زده که مردم را  قانع بکند کهنمیشه مردم عاقلند  این همه پول ما را نباید شما خرج عراق وووووو بکنید امامان حرم طلا نمیخوان البته هر ملتی باید اماکن زیبایی برای  فرهگ خودش داشته باشد ما خانه های خودمان با سنگ  های قیمیتی وو تززیین میکنیم امام که جای خود دارارد اما به روش درست و عادلانه  اول فقرا بعدش .... 
با سلام به نظر من اگه وسعت حرم نبود این همه مشتاق وزائر کجا میرفتن.مثلا حرم امام رضا خیلی شلوغه اکثر اوقات ولی باز برای همه جا هست میتونی کلی اونجا بمونی والا ما که هیج جا نداریم بریم منظورم اینه تو این دنیا دلخوشی به جز حرم امام رضا نداریم.که بریم چند سال یه بار دلمون صفا پیدا کنه.اگه فقط یه مزار ساده بود هیچ وقت انقد بار معنوی نداشت و مطمئنا این همه زوارم نبودن در حالی که این زیارت ائمه خیلی چیزا توش نهفته خیلیا حاجت گرفتن خیلیا منقلب شدن خیلیا شفا گرفتن خیلیا نماز خوندشدن خیلیا شیعه شدن اینارو دست کم نگیرید.
مردم تحت تاثیر احساسات،که آن احساسات نیز از طرف مسئولان  و رتبه داران تبلیغ میشود هزینه خیرات خود را صرف حرم میکنند.پس جای عالم و رهبر کجاست؟؟عالم ها وپیشواهای مردم باید این مواقع سمت و سوی نگاه مردم را هدایت کنند و امری را که افضل است راهنمایی کنند.ما هزاران گرسنه در کشور داریم.هزار بی خانمان.هزاران زندانی.هزاران پدری که پیش خانواده شان سرافکنده اند و هزاران خودکشی و اعتیاد و فساد وتن فروشی صرفا بدلیل فقر...اگر علما فقط مسئول راهنمایی مردم درباره نماز و شکیات و وضو و...هستند و درمسائل اجتماعی حتی کمترین نظر یا راهنمایی نمیکنند پس عالم نیستند.اینکه مثال سیگار وآرایش وخوشگذرانی میزنید اصلا قابل مقایسه نیست.کسی ک ولخرجی میکند درباره سفر وارایش و خوشی خودش.هرگز مدعی نیست که انسانی خاکی و بزرگ و دور از تجملات دنیایی است..شما علی (ع) را مقایسه میکنید با مردم عادی؟؟؟ما بهمه دنیا اعلام میکنیم مولایمان تنها چیزی که چه قبل وچه بعد ازخلافت داشت حصیر و عبایش بوده.ما فریادمیزنیم اسلام تجمل گرا نیست..ما ادعای سادگی و پرهیز از زرق وبرق وطلا داریم.رهبر ما روی صندلی ساده مینشیند و بیتی ساده دارد.چطور بااینهمه ادعا نگاهمان را برفقر جامعه میبندیم و طلاها را لزمسیر مهران و عراقی که مردمانش از فقر چهره فرساییده اند عبور دادیم و باافتخار گفتیم این طلاها را برای ابوتراب میبریم؟؟؟؟؟
دیروز رونمایی از گنبد طلای حضرت علی (ع) بود که بالای۱۰۰کیلو طلا صرف فقط یک گنبد شده بود..علما و مراجعی که به شرایط زمان حتی حلال را میتوانند حرام اعلام کنند یعنی قدرت این را نداشتند که بگویند ای مردم از نذوراتیکه شمابرای حرمهای ائمه داده اید بمقدار نیاز صرف حرمها شد و با تشخیص ما مراجع بنابر کمبودهای کشور.باقی نذورات با حفظ نیت خیر شما برای کمک به حرم ها صرف بقیه امورات و کمبودهای کشور.مثل بیمارستان و اب و گازکشی و کمک ب مناطق محروم میشود.؟؟؟؟آیا مردم به فتوا و پیشنهاد منطقی و درست پیشوایانشان اعتراض میکردند؟؟؟پس عالم در این دنیای واژگون چکاره است؟؟؟؟؟؟فقط مسئول یاددادن نماز و احکام؟؟؟؟؟ مگر همین مراجع تنباکوی حلال را به مقتضای زمان حرام نکردند؟؟؟پس چرا حالا با این توجیهاتی که هیچ عقل سلیمی را قانع نمیکند همگان سکوت کرده اند؟؟؟؟؟
۱۲ بهمن ۹۵ ، ۱۷:۱۴ مجید نصراللهی
این حرف شما کاملا مشخص غیر منطقی و به نوعی توهین به شعور و اعواطف پاک مردم ایران اولا کمک کردن مردم هیچ ربطی به تزیئن طلا(بیت المال ) حرمین نداره آگه به فرض مثال حرفت درست باشه پس صداقت به خرج بدید امار درآمد قابل توجه قدس رضوی و خرج  این درآمد ..... که چند سال مجلس هم پی گیر این مطلب هست ارائه بدید ما هیچ کجا حدیث و روایت نداریم که پیغمبر  و یا ائمه  گفته باشند بابت تزییئن قبور حرمین باید طلا تازه اونم  طلا از بیت المال یک کشور دیگر باشد در ثانی کی گفته حتما تزیینات و زیبا سازی حرمین  باید از طلا و جواهرات باشد یعنی اگر طلا و جواهر نباشد؟ مردم اعتقادشان  نسبت به ائمه  کم و زیاد میشه  نه عزیز من طلا و جواهر و منبع در آمد تا طبق اصول حسابرسی در آمدها ش روشن و شفاف نشه همه این حرفها مفت برای سو استفاده از اعتقاد مردم برای چپاول الحق راست گفتند که آگه امام حسین روزی دوباره زنده بشه  سر خیلی از روحانیون  را خواهد زد چرا که هیچ موقع با ملتشان  صادق نبوده و این بیت المال که مردم به عنوان نزر داخل حرمین می اندازد  مورد سو استفاده بانی های این حرمها خواهد بود خدا ازتون  نگذره  که به خیلی راحت به شعور و اعتماد این ملت به راحتی توهین میکنید
تفکرات چنین ادمهایی اسلام را به گند کشانده 
سلام  ببخشید چرا درست تحلیل نمیکنید چرا مثل بعضیا میش ید که وقتی قطار اومد ایران گفتن کغر هست چرا مثل بعضیا که اولش گفتن  شطرنج حرامه بعد مدتی گفتن اشکال نداره ورزش فکری هست      کجا  شطرنج  بازی کردن و یاد گرفتنش اسراف کردن پوله        بازی رایانه ای  کجاش حرامه و اسرافه وقتی  مجاز لاشه منحرفی نباشه   حرفتون   مشکل داره....... خواهید دید امام عزیزمان چگونه  اگر آمد رفتار خواهد کرد بااین تجملات منطقی نیس  آنها ساده میزیستن ولی   اصرار دارید گنبد حرمشان  طلا باشه علت چیه........ خدا داند.....
کاملا مطالب غیر منطقی است.
مخالفت وهابیت با ساخت ضریح و گنبد و گلدسته امامان و امامزادگان،باعث شده که هیچ مرجع تقلید شیعه ای جرات مخالفت با ساخت ضریح و خرج های میلیاردی حرم امامان را به خود ندهد،چرا که در کنار وهابیت دیده می شود و ده برچسب و تهمت و توهین نثارش خواهد شد.
شیعیان دلسوزی هم که بی قصد و غرض و با توجه به مشکلات جامعه (فقر،بیکاری....) می گویند که هزینه طلاها و نقره های حرم امامزادگان صرف رفع مشکلات جامعه شود،متاسفانه در کنار وهابیت دیده می شوند و تهمت و توهین های ناروا نصیبشان می شود.مانند بنده که زمانی با یکی از دوستان صمیمی خودم درباره همین موضوع صحبت می کردیم ، از من بسیار ناراحت شد تا جایی که دیگر سلام من را هم جواب نمی دهد.
اینکه وهابیت مخالف ساخت ضریح است دلیل نمی شود که ما بی توجه به فقرایی که در کنار همان حرم های امامان و امام زادگان از شدت گرسنگی و بیماری در حال جان دادن هستند، مشغول طلاکاری ضریح ها باشیم و فقرا در حال جان دادن،هرکس هم که اعتراض کرد بگوییم تو وهابی هستی!!!
آقایی که این وبلاگ برای شماست
انسان زمانی انسان است که به همه مردم کمک کند بدون آنکه از دینش و مذهبش و مسلکش بپرسد
خودمان جلوی چشمان خودمان دیدیم که در مصیبت ها و زلزله دولت و حکومت برای مردم کرمانشاه و قبل برای بم و کرمان و بیرجند چه کرد
شما که خودت را به نابینایی زدی ولی مردم میبینند.
این مردم که شیعه و سنی و مسلمان هستند و قبل از همه آن ایرانی.
خوبه اینها هم کیش و هم وطن هستند و این طور بهشون کمک میشه وای به بقیه

بقیه حکومت ها به زلزله زده ها کمک میکنند میشه سیاسی و دیپلماتیک ولی دولت ما کمک میکنه میشه از سر خیرخواهی!

در ثانی خدا نه کعبه را از طلا ساخت و نه این اجازه رو داد که شیشه کاری و طلا و زرکوب بشه. دلیلش هم واضحه هر چقدر ساده تر باشه حس معنوی بیشتری داره. امثال شماها اگر به معنویت اهمیت میداد رو به ظاهر نمیکرد. کدام یک از پیامبران و امامان به یارانشان اجازه دادند که برایشان لباسهای گران بها بخرند و یا خانه زرکوب و بزرگ بسازند. آنها که امام بودند و زنده!! حال که شهید شدند با وقاحت به خود اجازه دادید که جای آنها تصمیم بگیرید.
به اسم دین به جای خدا حکم نده. خدا در قران هیچگاه نگفته تجمل گرایی خوبه

شما که میگی تجمل و زینت با طلا باعث افزایش معنویت میشه
یعنی امامان و پیامبران که ساده ترین خانه ها و لباسها رو داشتند نمیدانستند که تجمل باعث افزایش معنویت مردم میشه و تو میفهمی؟
این طرز فکر تو طرز فکر همون بت پرستها و فرعون پرستهاست
کدام امام گفته که برای من آرامگاه با طلا و میلیاردی بسازید؟
وقتی هنر نباشد همین میشه
وقتی بی هنر ها دست به ساخت بزنند همین میشه

میشه با سنگ و چوب و فلز ارزان ساخت ولی بسیار زیبا ولی وقتی هنر ندارید ... جز اسراف
آقای رسول این افراد مسلمان نیستند
چون مسلمان به مسلمان تهمت نمیزند و جایشان در آتش است
تهمت بزرگترین گناه است و حق الناس
این افرادی که بدون شناخت به بقیه افراد برچسب میزنند و غیر از خود و هم مسلک های خود که 3 4 درصد هم نیستند کسی را نمیبینند آن دنیا میبینند که این برچسبها از آن کیست
نگاه از زاویه ای دیگر:

سلام، راستی چرا به برخی موارد دیگر زندگی ما مثل حجم عظیم طلاهایی که زینت خانم هاست توجه نمی شود؟

بله، اصل زینت برای خانم ها خوب است و مورد سفارش دین اما این را باید از متخصصان دین ما پرسید که آیا حجم طلای درصدی از خانم ها با موازین دینی ما سازگاری دارد یا خیر؟

سایت اقتصاد آنلاین در مطلبی با کد مطلب 11677 در تاریخ دوشنبه، 27 آذر 1391 بیان کرده است که حداقل 350 تن طلا به عنوان سرمایه ثابت نزد مردم ایران موجود است آن هم در آن سال و این سرمایه با پرداخت مبلغی جهت مزد کار، مرتباً مبادله می‌شود در صورتی که می توانست بخشی از مشکلات را حل کند.

چرا فقط به ضریحی که شاید حداقل 100 سال باید توسط انبوهی از مردم مشاهده یا لمس گردد انتقاد می شود؟ در صورتی که طلا و نقره موجود در ضریح مطهر اساسا از بین نمی رود و برای خود حرم از نظر مادی به عنوان یک سرمایه باقی می ماند.

طلای عظیم موجود در نزد مردم قابل مقایسه با طلای محدود ضریح نیست.


با استفاده از مقاله خانم فاطمه ناظم زاده در سایت تبیان.
۲۳ شهریور ۹۷ ، ۱۸:۰۴ سید محمد رضا رکنی دزفولی
من با نظر این کاربر به نام علی موافقم



با سلام
من برای شبه ای که ایحاد شده نظری دارم که فکر میکنم اگر مقداری فکر کرد میشه به این جور شبهات پاسخ داد.
1-از مردم عزیز میخوام از مراجع جلوتر حرکت نکنند و فکر نکنند که بیشتر از اون ها میدونند کسی که مرجع تقلید میشه 50-60سال درس و مطالعه و...که تخصصیه دین هستش میخونه تا بتونه بهترین نظر رو ارائه کنه اگر تو بحث ساخت حرم اسراف و گناهی رخ بده اواین کسایی که درموردش جبهه میگیرند مراجع اند،چه جوری به خودتون جرات میدید توی زمینه ای که تخصص ندارید فتوا میدید،اگر نیت شما امر به معروف نهی از منکر هستش در هر موضوعی ببینید مراجع تقلید چی گفتند.امیدوارم کمی فکر کنید
2-دوستان عزیز،در طول سالیان دراز غیبت امام زمان{ع}عارفان به نامی با حضرت در ارتباط بوده و در حال حاضر هستند اگر ساخت حرم باشکوه و زیبا ایرادی داشت مطمئنا حضرت گوش زد کرده و مردم رو از این عمل منع میکردند. 
پاسخ: 
سلام
ممنون از توجهتان.
دغدغه شما خوب و ستودنی است.
در باب بند اول کاش فقط به اینطور مسائل ختم میشد یعنی مسائل عملی. حتی در مسائل علمی نیز خیلی ها گمانشان این است که عالم دین هستند. در صورتی که حتی الفبای دین را نمی دانند. ادبیات عرب را که اول مقدمه علم دین است نمی دانند. ۲ کلام فقه و اصول بلد نیستند. اسم ۵ تا کتاب حدیثی و فقهی را فقط اسمش را نمی دانند. اما تصور می کنند علامه بحرالعلوم و فقه مبرز و اصولی کبیر و رجالی خبیر هستند.


برگرفته شده از وب‌نوشت http://borhan.blog.ir
دوستان هلندی من سالهاست که برای سفر به ایران می ایند و با وجود مسیحی بودن به حرم امام رصا و مساجد جامع شهر ها میروند و میگویند روح معنوی و حس ارامش قابل درک است
و بسیار دوس داشتن کلیسای شهرشان آئینه کاری میشد
وطیفه دولت است برای صنعت توریسم هزینه بسیار کند که این خودش ورود ارز و نوعی درامد زایی و معرفی فرهنگ کشورمان به سایر ملل  و فرهنگ هاست
گاها شاهد خروج نفایس ملی و اثار تاریخی هستیم متاسفانه😔بقعه و حرم امامان و مشاهیر و بزرگان دینی و ملی خود معرف فرهنگ کشور ماست که بیش از این مبالع باید بهش پرداخته بشه
سلام باتشکر ازمطالب خوبتان ،سوالی که برای بنده وبرخی ازدوستان پیش اومده اینه که چرا امام رضا علیه السلام برای امام حسین علیه السلام تا وقتی که اکانات داشتند اینکارو نکردند(تجملی ساختن)ویا چرا دستور وفرمایشی دراین رابطه ندارن؟ویا اینکه آیا آقا امام زمان درتشرفاتی که صورت گرفته این اقدام راتأیید نفرمودن؟اگرفرموده اند لطف بفرمایید بیان کنید چون ما به دنبال حقیقت ورفع شبهه هستیم
خداوند لعنت کند شما را با این انحرافی که وارد کردین. امام زمان عج ظهور بفرمایند اولین گردنی که میزند از شما واین مراجع خرفت و فاسد است. برین فکر کنید با این پولهایی که صرف تجملات حرم میشه چه کارهایی زیر بنایی در توسعه اسلام در خارج از کشور میشه کرد. همین سنی ها که میگین ریالی خرج اماکن مذهبی خودشون نمی‌کنند بیش از صد ها دانشگاه و مصلی و مراکز اسلامی در سراسر دنیا دارند . ایران چی ؟ برین فکر کنید و تحقیق و خواهشاً از روی تعصب جعل و تفسیر حدیث نکنید. 
اصلا فرض کنیم که ما دیندار نباشیم، هزینه ای که صرف ایجاد و نگهداری شاید میلیون ها متر فضای سبز شهرها می شود رقم بسیار بسیار بالایی است که صرف افزایش روحیه برای مردم می شود و کسی به آن ایرادی نمی گیرد و نمی گوید که در جای دیگری هزینه شود...!
حرم های مطهر هم حداقل حداقل ح چنین کارکردی دارند و به روحیه بخشی و آرامش بخشی در جامعه بسیار کمک می کنند... من گمان نمی کنم که پارک ها و بوستان ها مثل حرم ها مخصوصا حرم امام رضا علیه السلام این همه استفاده کننده داشته باشد...

این در حالی است که هیچ کس نمی آید بودجه ایجاد و نگهداری فضای سبز و... را مورد نقد قرار دهد.

البته این فقط یک نمونه برای مثال بود وگرنه هزینه ای را که یک خانواده در یک سال برای خرید بستنی و هله هوله! صرف می کند تا یک نشاط یا آرامش چند دقیقه ای پیدا کند به نظر من بازهم قابل مقایسه با مبلغی نیست که همان خانواده در یک سال برای زیبایی یا توسعه حرم کمک می کند.

و تازه این بی انصافی درحالی است که ما اصلا اهل عشق و محبت اهل بیت علیهم السلام و دین، نماز، دعا و... نباشیم و مثل بی دین ها فقط کارکردهای روانشناسی و جامعه شناسی را درنظر بگیریم...

شاید خرفت کسی است که این را درک نمی کند توهین به عالمان شیعه و منتسبان به اسلام شیعه گناه بزرگی است و گاهی عواقب وحشتناک نزد خدا دارد...

۱۰ خرداد ۹۸ ، ۱۰:۲۲ الهه ناصری
به نام خدا ...میشه درمورد این روایت که امام علی علیه السلان فرمودند اگر خدامیخواست خانه خودکعبه را دربهترین وخوش اب وهواترین واز بنای بسیار مجلل می ساخت درصورتیکه این طور نیست ....البته من خلاصه نوشتم 
سلام
شماره تلفن 6 رقمی 096400 مرکز ملی پاسخگویی به پرسشهای دینی با کارشناسان شاخه های مختلف اعتقادات، اخلاق، عرفان، علوم قرآنی، حدیث، تاریخ اسلام، احکام و... روزهای غیرتعطیل به سادگی پاسخگوی شماست ان شاء الله. 
۱۸ فروردين ۹۹ ، ۰۰:۳۲ محمد علی واعظ

سلام در مورد حرم ائمه اطهار علیهم السلام همه چیز روشن است و شبه ای برای خردمندان نیست اما برای حقیر تنها یک مطلب هست و آن هم استفاده از طلا که شاید لزومی نداشته باشد در صورتیکه اگر لازم باشد شبه ای نیست

با سلام خدمت هر دوستی که جویندۀ حقیقته

 

بنده خودم همچنان در حال تحقیق سر این موضوع هستم.

اما تجربه شخصی خودم رو عرض میکنم خدمت اونهایی که میگن ساخت حرمهای باشکوه تآثیری در کشش قلوب مردم ، بار فرهنگی و کمک به نیازمندان نداره.

 

در مسیر سامرا تا نجف از پنجرۀ ماشین چشمم افتاد به بقعه ای که خیلی کوچک و محقر بود. یکی دو جفت دمپایی هم جلوی درش بود که نشون میداد احتمالا یکی دو نفر باید داخلش باشن. یاد کوچکترین امامزاده ها افتادم دردورترین روستاهای خودمون. اما بر سردر ورودی بقعه نوشته بود (مقبره الایوب النبی)

سلام یک سوال دارم آیا امامان در زمان حضور خودشان اجازه ساخت بنایی مشابه حرم یا قصر  را به نام و برای خودشان به مردم میداد؟؟؟

اگر اجازه میداد پس چرا مردم در آن زمان این اقدام را نکردند آیا امام را نمی‌شناختند یا به ایشان اهمیت نمی‌دادند ؟؟؟

اگر اجازه نمی‌داد چرا ما داریم از امام جلوتر حرکت میکنیم آیا این حرکت پوششی بر مطامع خودمان نیست ؟؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی