برهان

قُلْ هاتُوا بُرْهانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صادِقین‏ /البقرة ۱۱۱
چهارشنبه, ۵ آذر ۱۳۹۳، ۰۱:۲۴ ب.ظ

آیا ماه صفر نحس است و برای رفع نحسی باید صدقه داد؟

بین مردم مشهور شده است که ماه صفر ماه نحسی است و برای رفع نحوست آن باید ادعیه ای خواند یا صدقه داد و ...

اما جالب توجه است وقتی به منابع روایی رجوع می کنیم حدیثی در مجامع روایی دال بر نحوست ماه صفر نمی یابیم.

مرحوم شیخ عباسی قمی ره صاحب مفاتیح الجنان نیز در ابتدا اعمال ما صفر می گوید: بدان که این ماه به نحوست معروف است. یعنی ایشان نیز صرفاً شهرت این امر را بیان می کنند و روایتی دال بر این مطلب نمی آورند.

حتی دعایی هم که برای رفع این نحوست ایشان در کتابش به نقل از فیض کاشانی ره و ... آورده است؛ در هیچ یک از مجامع روائی ما موجود نیست طبق جستجوهای انجام شده. حتی در آثار خود فیض کاشانی ره نیز این دعا به چشم نمی خورد. حتی در مجامع روائی و کتب عامه نیز همچین دعایی به چشم نمی خورد.

اما بیان علامه مجلسی ره که الحق و الإنصاف حدیث شناس کم نظیری بودند اگر نگوئیم بی نظیر، در این مورد جالب است. ایشان در کتاب «زادالمعاد» خویش که کتابی شبیه مفاتیح است در ابتدای بحث ماه صفر می نویسد:
«و هذا الشهر مشهور بالنحوسة و الشؤم، و یمکن أن یکون لذلک و جهان؛ أحدهما: أنه وفقا لقول علماء الشیعة توفی الرسول الأعظم صلّى اللّه علیه و آله و سلم فی هذا الشهر، و الثانی: لأنّه أعقب أشهر الحرم التی حرم فیها القتال، و قد عد شؤما لشروع القتال فیه، و لم أر فی أحادیث الشیعة ما یدل على نحوسته، و قد ورد فی الروایات غیر المعتبرة العامیة.»

ترجمه: این ماه مشهور به نحوست و شومی است و این مطلب به دو معنی می تواند باشد: اول آنکه طبق قول علمای امامیه رسول الله(ص) در این ماه وفات یافتند. و معنی دوم اینکه چون این ماه پس از ماهایی است که قتال در آنها حرام است[یعنی ماههای ذی القعدة، ذی الحجة و محرم الحرام]؛ و این ماه که ماه شروع قتال است شوم باشد. و من در احادیث امامیه چیزی که دلالت بر نحوست این ماه داشته باشد؛ ندیده ام. و صرفاً در برخی روایات غیر معتبر عامه این مطلب آمده است.

خب وقتی حدیث شناس مبرزی چون علامه مجلسی(ره) این حرف را بزند؛ واقعاً تردید بسیار جدی در نحوست این ماه به وجود می آید؛ اگر نگوئیم قطع به نحس نبودن این ماه پیدا می کنیم.

درباب چهارشنبه ماه صفر و علی الخصوص چهارشنبه آخر ماه صفر نیز ایشان می گوید:

«و اعلم أن نحوسة آخر أربعاء فی شهر صفر مشهورة بین العوام بل الخواص أیضا، و لم یبلغنا ما یدل على ذلک لا فی کتب العامة و لا الخاصة- المعتبرة، و قد وردت أحادیث فی نحوسة مطلق الأربعاء و بخاصة الأربعاء الأخیرة من کل شهر»

ترجمه: پس بدان که نحوست چهارشنبه آخر ماه صفر بین عوام و بلکه بین خواص[یعنی حتی بین علما] مشهور است. و به دست من روایتی که دلالت بر این مطلب داشته باشد؛ نرسیده است. چه روایات عامه و چه روایات امامیه معتبر. و البته روایاتی در باب نحوست روز چهارشنبه به نحو مطلق و چهارشنبه آخر هر ماه به نحو خاص داریم.

در باب استحباب صدقه دادن در ماه صفر یا ابتدای ماه صفر نیز طبق جستجوهای انجام شده روایتی یافت نشد. البته صدقه دادن همیشه خوب و مستحسن است و روایات متعددی در باب استحباب صدقه داریم؛ اما خاص صدقه دادن در ابتدای ماه صفر طبق جستجوها روایتی در موردش نداریم. حتی در مورد صدقه دادن در ابتدای هر ماه نیز روایت داریم برای هر شب و روز نیز روایت داریم. اما خاص ابتدای ماه صفر طبق جستجوهای انجام شده روایتی نداریم.


نوشته شده توسط محمد
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

برهان

قُلْ هاتُوا بُرْهانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صادِقین‏ /البقرة ۱۱۱
بسم الله الرحمن الرحیم

در این وب‌نوشت سعی بر این داریم که شبهات موجود و رایجی که در مورد دین وجود دارد را بررسی، و پاسخ مناسبی برای آن‌ها پیدا کنیم.

مسلم است که پاسخ‌ها ممکن است ناقص بوده و یا قانع‌کننده نباشند و یا حتا ایرادی به نحوهٔ استدلال آن‌ها وارد باشد. در مورد هر یک از پاسخ‌ها اگر سؤال و یا شبههٔ جدیدی برای‌تان ایجاد شد، آن‌ها را در ذیل همان مطلب عنوان کنید.

در صورت تمایل به همکاری یا ارائهٔ پیشنهاد، با ما تماس بگیرید.
جهت طرح مسائل حدیثی-دینی-اعتقادی خود اعم از پرسش از صحت و سقم یک حدیث یا شبهات اعتقادی خویش از طریق تلگرام میتوانید با یوزرنیم m26011438@ در ارتباط باشید.

مشترک خوراک (فید) شوید

حمایت می‌کنیم

آخرین مطالب

آخرین نظرات

  • ۵ مهر ۹۶، ۰۳:۴۰ - محمد
    سلام
بین مردم مشهور شده است که ماه صفر ماه نحسی است و برای رفع نحوست آن باید ادعیه ای خواند یا صدقه داد و ...

اما جالب توجه است وقتی به منابع روایی رجوع می کنیم حدیثی در مجامع روایی دال بر نحوست ماه صفر نمی یابیم.

مرحوم شیخ عباسی قمی ره صاحب مفاتیح الجنان نیز در ابتدا اعمال ما صفر می گوید: بدان که این ماه به نحوست معروف است. یعنی ایشان نیز صرفاً شهرت این امر را بیان می کنند و روایتی دال بر این مطلب نمی آورند.

حتی دعایی هم که برای رفع این نحوست ایشان در کتابش به نقل از فیض کاشانی ره و ... آورده است؛ در هیچ یک از مجامع روائی ما موجود نیست طبق جستجوهای انجام شده. حتی در آثار خود فیض کاشانی ره نیز این دعا به چشم نمی خورد. حتی در مجامع روائی و کتب عامه نیز همچین دعایی به چشم نمی خورد.

اما بیان علامه مجلسی ره که الحق و الإنصاف حدیث شناس کم نظیری بودند اگر نگوئیم بی نظیر، در این مورد جالب است. ایشان در کتاب «زادالمعاد» خویش که کتابی شبیه مفاتیح است در ابتدای بحث ماه صفر می نویسد:
«و هذا الشهر مشهور بالنحوسة و الشؤم، و یمکن أن یکون لذلک و جهان؛ أحدهما: أنه وفقا لقول علماء الشیعة توفی الرسول الأعظم صلّى اللّه علیه و آله و سلم فی هذا الشهر، و الثانی: لأنّه أعقب أشهر الحرم التی حرم فیها القتال، و قد عد شؤما لشروع القتال فیه، و لم أر فی أحادیث الشیعة ما یدل على نحوسته، و قد ورد فی الروایات غیر المعتبرة العامیة.»

ترجمه: این ماه مشهور به نحوست و شومی است و این مطلب به دو معنی می تواند باشد: اول آنکه طبق قول علمای امامیه رسول الله(ص) در این ماه وفات یافتند. و معنی دوم اینکه چون این ماه پس از ماهایی است که قتال در آنها حرام است[یعنی ماههای ذی القعدة، ذی الحجة و محرم الحرام]؛ و این ماه که ماه شروع قتال است شوم باشد. و من در احادیث امامیه چیزی که دلالت بر نحوست این ماه داشته باشد؛ ندیده ام. و صرفاً در برخی روایات غیر معتبر عامه این مطلب آمده است.

خب وقتی حدیث شناس مبرزی چون علامه مجلسی(ره) این حرف را بزند؛ واقعاً تردید بسیار جدی در نحوست این ماه به وجود می آید؛ اگر نگوئیم قطع به نحس نبودن این ماه پیدا می کنیم.

درباب چهارشنبه ماه صفر و علی الخصوص چهارشنبه آخر ماه صفر نیز ایشان می گوید:

«و اعلم أن نحوسة آخر أربعاء فی شهر صفر مشهورة بین العوام بل الخواص أیضا، و لم یبلغنا ما یدل على ذلک لا فی کتب العامة و لا الخاصة- المعتبرة، و قد وردت أحادیث فی نحوسة مطلق الأربعاء و بخاصة الأربعاء الأخیرة من کل شهر»

ترجمه: پس بدان که نحوست چهارشنبه آخر ماه صفر بین عوام و بلکه بین خواص[یعنی حتی بین علما] مشهور است. و به دست من روایتی که دلالت بر این مطلب داشته باشد؛ نرسیده است. چه روایات عامه و چه روایات امامیه معتبر. و البته روایاتی در باب نحوست روز چهارشنبه به نحو مطلق و چهارشنبه آخر هر ماه به نحو خاص داریم.

در باب استحباب صدقه دادن در ماه صفر یا ابتدای ماه صفر نیز طبق جستجوهای انجام شده روایتی یافت نشد. البته صدقه دادن همیشه خوب و مستحسن است و روایات متعددی در باب استحباب صدقه داریم؛ اما خاص صدقه دادن در ابتدای ماه صفر طبق جستجوها روایتی در موردش نداریم. حتی در مورد صدقه دادن در ابتدای هر ماه نیز روایت داریم برای هر شب و روز نیز روایت داریم. اما خاص ابتدای ماه صفر طبق جستجوهای انجام شده روایتی نداریم.

نظرات  (۵)

۱۳ بهمن ۹۳ ، ۱۴:۳۶ مجید علیپورمقدم
سلام علیکم 
مطالب مفید و خوبی است
پاسخ:
علیکم السلام
ممنون
مرگ بر خرافات . من میخوام ازدواج کنم و همه میگن باید دو ماه صبر کنی . والا تا دوماه دیگه من هزار جور فکر تو ذهن ام میاد . مرگ بر شیعه ی صفوی و خرافاتی . آخه ازدواج و خوندن یه صیغه ی عقد و امری که خداوند مقرر فرموده چه ربطی به محرم و صفر و فرهنگ پلید عربی داره
پاسخ:
البته اینکه محرم و صفر ایام عزای اهل البیت ع هست ربطی به فرهنگ عربی یا عجمی نداره. این بخشی از فرهنگ شیعی ماست که یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا. با این حال 2 ماه صبر کردن هم چندان وجهی نداره و میشه با رعایت احترام این ایام و بدون شادی زیاد خبطه عقد رو جاری کرد.
۲۰ آبان ۹۴ ، ۰۸:۲۹ جواد پاشاپور
سلام خیلی عالی بود مورد 8 رو میدونستم ولی موارد دیگه واقعا عالی بود انشالله دیگه حقیر به امام معصوم نسبت ندهم تشکر 
پاسخ:
علیکم السلام
ممنون
البته فکر کنم شما باید این کامنت رو تو یکی از 2 تا پست احادیث بی سر و بی منبع مینوشتید.
سلام بسیار مفید واقع شد من با اجازه مطلبتون رو کپی کردم تو گروه های مختلف  آخه الان فصلشه خدا خیرتون بده ان شاالله
پاسخ:
علیکم السلام
مشکلی نداره
۲۴ خرداد ۹۵ ، ۰۱:۰۷ یاسید الکریم

از آیت الله بهجت (قدّس سرّه) پرسیده شد:

آیا ماه صفر آنچنان که مشهور است نحس و شوم است؟

در پاسخ فرمودند:

«چطور ممکن است ماهی که حضرت رسول 

(صلّی الله علیه و آله و سلّم) در آن رحلت کرده اند نحس و شوم

نباشد؟؛برای دفع نحوست وشرّ آن دعاهای ویژۀ این ماه را بخوانید.»

-------------

کتاب نفس مطمئنّه،تدوین توسط مهدی عباسی
پاسخ:
سلام
با کمال احترامی که به ایشان دارم اولاً این مطلب یک مطلب ذوقی است. ثانیاً خود ایشان نیز نگفته اند در روایت داریم. یک استدلال مطرح کرده اند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی