برهان

قُلْ هاتُوا بُرْهانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صادِقین‏ /البقرة ۱۱۱
چهارشنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۱، ۱۱:۰۸ ق.ظ

چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است

سؤال معروفی که در ذهن خیلی از افراد وجود دارد این است که چرا ایران به کشورهای اسلامی دیگر مثل لبنان و فلسطین کمک می‌کند و گاهی در برابر چنین عملی جبهه‌گیری می‌کنند و ضرب المثل معروف چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است را متذکر می‌شوند. برای مثال می‌گویند «اینجا مجلس کشوری است که سالانه میلیاردها دلار پول منابع زیرزمینی اش بصورت علنی و غیر علنی تقسیم و یا شاید تاراج می گردد! در حالی که باد بر روی میز این نمایندگان فرمایشی به پرچم دیگران می وزد چه تاسف بار و خجالت آور» و همچنین گاهی به مقایسهٔ تصاویری از مناطق محروم کشور ایران با مناطق پر زرق و برق کشورهای اسلامی دیگر مثل لبنان می‌پردازند.

این سؤال را از دوستم پرسیدم و نظرش را در این مورد خواستم، که در ادامه جواب ایشان را می‌آورم:

هر چند اکثریت افرادی که این اشکالات را مطرح می کنند با این جواب‌ها قانع نمی شن اما خوب نکاتی را هر چند پراکنده عرض می کنم.

مثلا می گویند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. خوب ما اولاً می گوییم مگر ضرب المثل برای ما حجت شرعی است که بخواهیم مطابق آن عمل کنیم؟! ثانیا بفرض که ضرب المثل درست باشد خوب خانه کجاست و مسجد کجاست؟ چه کسی گفته ایران خانه است و فلسطین مسجد است؟! اینها که مرزهای سیاسی قراردادی است و خوب این قراردادها نیز در فقه حجت نیست. یعنی مثلا اگر فرداروزی به هر دلیل مثلا استانهای آذربایجان شرقی و غربی از ایران جدا شد دیگر دولت ایران وظیفه ای ندارد به فقرای آنها کمک کند؟! یا از آن طرف مثلا اگر فلان استان عراق به ایران پیوست یا حتی همین فلسطین جزء ایران شد دیگر دولت ایران وظیفه دارد به آنها کمک کند درست است؟؟؟!!! اما در فقه ما آن چیزی که داریم دارالاسلام و دارالکفر است. دارالاسلام نیز مطابق مرزهای سیاسی فعلی نیست. ما موظفیم به تمام مظلومان عالم کمک کنیم.

من سمع رجلا ینادی یا للمسلمین و لم یجبه فلیس بمسلم
من أصبح و لم یهتم بأمور المسلمین فلیس بمسلم

اما نکته بعد چه کسی گفته که نباید به فقرای خودمان کمک شود؟! هم باید به فقرای خودمان کمک شود هم به فلسطین و لبنان. هر دو از وظایف ما است. اما خوب چون الان یک وظیفه را انجام نمی دهند باید آن دیگری را نیز ترک کنند؟؟؟!!!

نکته ی بعد بحث اولویت است. فرض بفرمائید الان فرزند شما گرسنه است و غذا می خواهد. اما فرزند همسایه در وضعیتی است که اگر تا چند دقیقه دیگر به او نرسید او می میرد خوب شما چه می کنید!؟ آیا می گوئید بچه همسایه است به من چه!؟ یا می گوئید بگذار اول به فرزند خودم غذا بدهم و سیر شود و بعد بروم به فرزند همسایه کمک کنم!؟ یا نه سریع می روید به فرزند همسایه کمک می کنید و او را از مرگ نجات می دهید و بعد می آئید به فرزند خود غذا می دهید!؟ اینجا نیز همینطور است.

نکته ی بعد آنکه الان فلسطین و لبنان خط مقدم ما هستند در مبارزه با اسرائیل پس عقل حکم می کند که ما به اینها کمک کنیم تا اینها همچنان در خط مقدم به مبارزه مشغول باشند تا اسرائیل فعلا به ایران حمله نکند.

نکته بعد در بحث هموطن این است که آیا به نظر شما مثلا آن یهودی که در تهران زندگی می کند و سالیانه به اسرائیل کمک مالی می کند هم‌وطن ماست اما آن شیعه ای که در عراق زیر ظلم آمریکائیها هست هموطن ما نیست؟! اتفاقا نظر من را می خواهید اولی هم‌وطن ما نیست و دومی هست.

مطلب دیگر اینکه که در فقه بحثی داریم به تحت عنوان انفال؛ انفال کلاً به منابعی و درآمدهایی گفته میشود که متعلق به تمامی مسلمین است و در اختیار حاکم اسلامی است که با صلاحدید خودش و طبق موازین شرعی و مطابق با اوضاع جامعه انها را در مصالح مسلمین خرج کند. یکی از مصادیق انفال منابع زیرزمینی مانند نفت گاز و ... است. یعنی نفت ایران متعلق به تمامی مسلمین جهان است که با صلاحدید حاکم جامعه خرج می شود. حال حاکم جامعه مثلاً تشخیص داده که بخشی از این نفت مثلا خرج فلسطین و لبنان و ... شود.


‏‬ ازایشان پرسیدم: ‫یعنی اصلاً در این که چگونه این درآمدها چگونه خرج شود، مردم (مجلس) صاحب حق نیستند؟ یعنی اگر جایی هم نظر مردم در مورد چگونگی مصرف این درآمدها به میان می‌آید، این فقط یک لطف از حاکم اسلامی‌ست. درست می‌گویم؟


پاسخ دادند: بله چون این امول در اختیار حاکم است و اصلاً در اختیار مردم نیست و اما به قول شما ممکن است حاکم اسلامی در مورد چگونگی مصرف و خرج این درآمدها، از باب مشورت از مردم نظر خواهی کند.



نوشته شده توسط محمد
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

برهان

قُلْ هاتُوا بُرْهانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صادِقین‏ /البقرة ۱۱۱
بسم الله الرحمن الرحیم

در این وب‌نوشت سعی بر این داریم که شبهات موجود و رایجی که در مورد دین وجود دارد را بررسی، و پاسخ مناسبی برای آن‌ها پیدا کنیم.

مسلم است که پاسخ‌ها ممکن است ناقص بوده و یا قانع‌کننده نباشند و یا حتا ایرادی به نحوهٔ استدلال آن‌ها وارد باشد. در مورد هر یک از پاسخ‌ها اگر سؤال و یا شبههٔ جدیدی برای‌تان ایجاد شد، آن‌ها را در ذیل همان مطلب عنوان کنید.

در صورت تمایل به همکاری یا ارائهٔ پیشنهاد، با ما تماس بگیرید.
جهت طرح مسائل حدیثی-دینی-اعتقادی خود اعم از پرسش از صحت و سقم یک حدیث یا شبهات اعتقادی خویش از طریق تلگرام میتوانید با یوزرنیم m26011438@ در ارتباط باشید.

مشترک خوراک (فید) شوید

حمایت می‌کنیم

آخرین مطالب

آخرین نظرات

چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است

چهارشنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۱، ۱۱:۰۸ ق.ظ

سؤال معروفی که در ذهن خیلی از افراد وجود دارد این است که چرا ایران به کشورهای اسلامی دیگر مثل لبنان و فلسطین کمک می‌کند و گاهی در برابر چنین عملی جبهه‌گیری می‌کنند و ضرب المثل معروف چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است را متذکر می‌شوند. برای مثال می‌گویند «اینجا مجلس کشوری است که سالانه میلیاردها دلار پول منابع زیرزمینی اش بصورت علنی و غیر علنی تقسیم و یا شاید تاراج می گردد! در حالی که باد بر روی میز این نمایندگان فرمایشی به پرچم دیگران می وزد چه تاسف بار و خجالت آور» و همچنین گاهی به مقایسهٔ تصاویری از مناطق محروم کشور ایران با مناطق پر زرق و برق کشورهای اسلامی دیگر مثل لبنان می‌پردازند.

این سؤال را از دوستم پرسیدم و نظرش را در این مورد خواستم، که در ادامه جواب ایشان را می‌آورم:

هر چند اکثریت افرادی که این اشکالات را مطرح می کنند با این جواب‌ها قانع نمی شن اما خوب نکاتی را هر چند پراکنده عرض می کنم.

مثلا می گویند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. خوب ما اولاً می گوییم مگر ضرب المثل برای ما حجت شرعی است که بخواهیم مطابق آن عمل کنیم؟! ثانیا بفرض که ضرب المثل درست باشد خوب خانه کجاست و مسجد کجاست؟ چه کسی گفته ایران خانه است و فلسطین مسجد است؟! اینها که مرزهای سیاسی قراردادی است و خوب این قراردادها نیز در فقه حجت نیست. یعنی مثلا اگر فرداروزی به هر دلیل مثلا استانهای آذربایجان شرقی و غربی از ایران جدا شد دیگر دولت ایران وظیفه ای ندارد به فقرای آنها کمک کند؟! یا از آن طرف مثلا اگر فلان استان عراق به ایران پیوست یا حتی همین فلسطین جزء ایران شد دیگر دولت ایران وظیفه دارد به آنها کمک کند درست است؟؟؟!!! اما در فقه ما آن چیزی که داریم دارالاسلام و دارالکفر است. دارالاسلام نیز مطابق مرزهای سیاسی فعلی نیست. ما موظفیم به تمام مظلومان عالم کمک کنیم.

من سمع رجلا ینادی یا للمسلمین و لم یجبه فلیس بمسلم
من أصبح و لم یهتم بأمور المسلمین فلیس بمسلم

اما نکته بعد چه کسی گفته که نباید به فقرای خودمان کمک شود؟! هم باید به فقرای خودمان کمک شود هم به فلسطین و لبنان. هر دو از وظایف ما است. اما خوب چون الان یک وظیفه را انجام نمی دهند باید آن دیگری را نیز ترک کنند؟؟؟!!!

نکته ی بعد بحث اولویت است. فرض بفرمائید الان فرزند شما گرسنه است و غذا می خواهد. اما فرزند همسایه در وضعیتی است که اگر تا چند دقیقه دیگر به او نرسید او می میرد خوب شما چه می کنید!؟ آیا می گوئید بچه همسایه است به من چه!؟ یا می گوئید بگذار اول به فرزند خودم غذا بدهم و سیر شود و بعد بروم به فرزند همسایه کمک کنم!؟ یا نه سریع می روید به فرزند همسایه کمک می کنید و او را از مرگ نجات می دهید و بعد می آئید به فرزند خود غذا می دهید!؟ اینجا نیز همینطور است.

نکته ی بعد آنکه الان فلسطین و لبنان خط مقدم ما هستند در مبارزه با اسرائیل پس عقل حکم می کند که ما به اینها کمک کنیم تا اینها همچنان در خط مقدم به مبارزه مشغول باشند تا اسرائیل فعلا به ایران حمله نکند.

نکته بعد در بحث هموطن این است که آیا به نظر شما مثلا آن یهودی که در تهران زندگی می کند و سالیانه به اسرائیل کمک مالی می کند هم‌وطن ماست اما آن شیعه ای که در عراق زیر ظلم آمریکائیها هست هموطن ما نیست؟! اتفاقا نظر من را می خواهید اولی هم‌وطن ما نیست و دومی هست.

مطلب دیگر اینکه که در فقه بحثی داریم به تحت عنوان انفال؛ انفال کلاً به منابعی و درآمدهایی گفته میشود که متعلق به تمامی مسلمین است و در اختیار حاکم اسلامی است که با صلاحدید خودش و طبق موازین شرعی و مطابق با اوضاع جامعه انها را در مصالح مسلمین خرج کند. یکی از مصادیق انفال منابع زیرزمینی مانند نفت گاز و ... است. یعنی نفت ایران متعلق به تمامی مسلمین جهان است که با صلاحدید حاکم جامعه خرج می شود. حال حاکم جامعه مثلاً تشخیص داده که بخشی از این نفت مثلا خرج فلسطین و لبنان و ... شود.


‏‬ ازایشان پرسیدم: ‫یعنی اصلاً در این که چگونه این درآمدها چگونه خرج شود، مردم (مجلس) صاحب حق نیستند؟ یعنی اگر جایی هم نظر مردم در مورد چگونگی مصرف این درآمدها به میان می‌آید، این فقط یک لطف از حاکم اسلامی‌ست. درست می‌گویم؟


پاسخ دادند: بله چون این امول در اختیار حاکم است و اصلاً در اختیار مردم نیست و اما به قول شما ممکن است حاکم اسلامی در مورد چگونگی مصرف و خرج این درآمدها، از باب مشورت از مردم نظر خواهی کند.

نظرات  (۷)

۰۳ خرداد ۹۱ ، ۱۲:۱۷ محمد افاضاتی
انفال دیگه چی هاست؟
آیا مالیات و ... هم حساب میشه؟ آیا طریقه مصرف اونها توسط حاکم مشخص می شود؟ و مردم نباید انتظاری داشته باشند؟

یه سوال دیگه صدقات کلا چگونه مصرف میشه؟

از طرفی تعریفت از هموطن چیه؟ یا به عبارتی یه ایرانی چه شاخصه هایی باید داشته باشد که بشه بهش گفت ایرانی
 سلام علیکم!
اینکه دقیقا انفال چیست و چه مصادیقی دارد و مصارفش چیست بحث مفصل و فقهی تخصصی است که فکر کنم از توان یک کامنت و دو کامنت بیرون باشد و اینکه خیلی از دوستان نیز بدلیل نداشتن سواد حوزوی ممکن است مطالب را دقیق فهم نکنند.

همین اجمالی که اینجا ذکر شده کافی است.

اگر خواهان مطالب بیشتری هستید می تواند در سایت نورمگز واژه انفال را جستجو کنید. همچنین در کتاب آفای منتظری در باب ولایت فقیه(همان کتاب 4 جلدی منظورم است که البته در 8 جلد ترجمه نیز شده است.) در بخش منابع مالی دولت اسلامی بحث مبسوطی حول انفال انجام داده است.

اما در باب هموطن آیا هموطنی که دارد به دشمن درجه اول شما کمک می کند به نظر شما هموطن شماست یا خیر!؟
۰۴ خرداد ۹۱ ، ۰۸:۵۲ محمد افاضاتی
 انفال شامل چه چیزهایی است؟
جنگلها،شیلات،معادن،اموالی که بدست مسلمین برسد،که اینها باید در راه خدا و تحت نظر و اختیار رسول خدا و جانشینان شایسته او صرف شود و نیز یتیمان و بینواییان و ابن سبیل از انها بهره مند شوند.

هدف اینه که بحث کامل تر شود نه اینکه خرده گیری شود.

در مورد هموطن از سمت دیگری هم می تونی نگاه کنی. در کل سه گروه وجود داشتند. نه دو گروه که یکی حذف شد ;)

پاسخ:
سلام علیکم!
إن شاء الله در یک پست جداگانه به بحث انفال بصورت مبسوط خواهیم پرداخت.
۰۴ خرداد ۹۱ ، ۱۲:۳۴ محمد افاضاتی
نکته بعد در بحث هموطن این است که آیا به نظر شما مثلا آن یهودی که در تهران زندگی می کند و سالیانه به اسرائیل کمک مالی می کند هم‌وطن ماست اما آن شیعه ای که در عراق زیر ظلم آمریکائیها هست هموطن ما نیست؟! اتفاقا نظر من را می خواهید اولی هم‌وطن ما نیست و دومی هست.

منظورم این است که فقط ایرانی هایی که به اسراییل کمک می کنند و عراقی شیعه نیست. ایرانی بی طرف، ایرانی شیعه، ایرانی ... هم هست. اونها همه موافق این برخوردند؟

۰۶ خرداد ۹۱ ، ۱۲:۴۴ محمد افاضاتی
 ببین دقت کن تو گفتی که اگه همسایه داره میمیره از بچه گشنه خودمون مهم تر هست
از طرفی هم گفتی بچه خودمون ایرانی ای که به اسرائیل کمک می کنه نیست. عراقی شیعه است.
خیلی ساده منظورم این هست تو اینجا فقط همین دو مدل بچه که نیست؟ هزار نوع بچه دیگه هم هست. که گشنه اند و حتی شاید دارند از گشنگی میمیرند و بیشتر نیازمندند.
آیا اینها مهمتر نیستند؟
خیلی هاشون به کسی کمک نکردند و بی طرفند... اینها بچه این مملکت نیستند؟
۱۱ خرداد ۹۱ ، ۲۰:۳۶ عادل خان رضایی
مطلب بسیار جالبی بود . و من صد درصد موافقم اصولا حرف حساب زده اید . اما چند نکته 1- اصولا مرز ها قراردادی هستند و نسبت ذاتی ندارند و مهمتر از مرز انسانیت است حالا شمای مسلمان از اذار دیدن کودک فلسطینی (مسلمان ) خونت به جوش میاید ولی اگر کودک مسیحی یا بودایی اسیب ببیند ککتان هم نگزد عارضه بزرگی است . چنین دیدگاهی نماد بارز تبعیض مذهبی است که محکوم است . 2- حتی اگر دیدگاه شما را بپذیریم باز هم تناقض بسیار پیش میاید . مسلمان درجه 1 و 2 نداریم یعنی کودک فلسطینی نباید با کودک سوری یا چچنی تفاوتی داشته باشد و پول نفت این مردم آریایی تبار باید به اون بیچارها هم برسه به عبارت دیگر تک خوری نداریم 3- یک مثال میزنم تا روشن بشوید قره باغ را میشناسید؟ 25 سال پیش ارمنستان مسیحی به اذربایجان مسلمان و صد البته شیعه حمله کرد و 20 درصد از خاک این کشور شیعی را بر خلاف تمامی موازین بیناللملی و عرفی تصرف کرد . ارمنی ها مثل یهودیان کشتار ارامنه توسط عثمانی را مثل هولوکاست پیراهن عثمان کردند . ارمنستان مثل اسراییل از حمایت اروپا و مخصوصا فرانسه برخورداره ولی میبینیم که اصلی ترین متحد ارمنستان ایران اسلامی است در حالی که خاک قره باغ فقط 30 کیلومتر با ایران فاصله دارد این چه منطقی است؟؟ این چه دوگانگی است؟؟ مشکل مسلماننان نیستند اخوی مشکل یهودی ستیزی شماست . شما از یهودیا متنفرید والا اگر اسراییلی ها هم مسیحی یا بودایی بودند شما آخ هم نمیگفتید . 4- مطلب ظریفی را اشاره کردید . فرمودید که نفت این مملکت دست حاکم اسلامی است و به زبان راحت تر مردم گ... میخورند در این باره اظهار نظر کنند . که البته من صد درصد تایید میکنم . اصولا تناقض و ناسازگاری اسلام و دموکراسی اسلام و حقوق بشر از همین جا مشخص می شود . اگر همین نکته را میتوانستیم به این مردم کوروشی تبار حالی کنیم 90 درصد مشکلات حل بود
چه مسخره جواب داده شده ... اولا این ضرب المثل هست و معنی رو باید چسبید نه ظاهرش رو ... یعنی چی که میگه ایران خانه هست لبنان مسجده ؟ منظورش مفهومه نه اینکه باید حتما مسجد باشه ... دوما اینا همش بحث سیاسی هست و برای منافع خودتونه . چون اون واستون نفع داره اما یه خانواده فقیر تو یه جای دورافتاده کشور نفع نداره واست . 
بسه دیگه چقد تظاهر ... کدوم مظلوم ؟ لبنان مظلومه ؟ وضعشون صد برابر ما بهتره . اره اگه بچه همسایت بمیره از گرسنگی غذا بده ولی مسخرس غذای بچتو از جلوش ورداری ببری بده به بچه همسایه اونم نه یک بار نه دوبار ... هیچ مادر دلسوز و واقعی اینکارو نمیکنه ... حالا من میگم نره شما بدوش ... انقد بدوش ابش بریزه تو دستت هههه 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی